T8
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T8: Kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
S3: Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin.
Espoon näkökulma:
Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla (kirjain-äännevastaavuus, tavuttaminen) (2lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa kirjautua laitteelle ja ympäristöihin omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää teksti.
harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa palvelussa (monimuotoiset tekstit).
tuottaa sisältöä puheen avulla.
osaa ohjatusti tehdä teoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
Kirjoitetaan kuvasta
Tavoite:
Harjoitellaan Chromebookille kirjautumista, kuvan lisäämistä Docs-tiedostoon, kuvasta kirjoittamista, oikeinkirjoituksen tarkistamista, oman tekstin jakamista sähköisesti sekä työskentelyn tauottamista.
Ennakkovalmistelut:
Opettaja luo jaetun Driven kaikille, johon kutsuu kaikki oppilaat. Opettaja lisää Driveen muutaman kuvavaihtoehdon, mieluiten sellaisia kuvia, joissa on paljon erilaisia esineitä, hahmoja, tilanteita, tapahtumia tai yksityiskohtia. Kuvia löytyy kuvahausta esim. hakusanoilla tarinakuva tai writing prompt.
Tarvikkeet:
Chromebookit kaikille oppilaille sekä oppilaiden käyttäjätunnukset.
Huom. Helpota tai vaikeuta tehtävää oppilaan mukaan. Kirjoittamisen sijaan voi myös videoida yksittäisiä sanoja jne.
Työskentely:
Kaikki vaiheet kannattaa kirjoittaa oppilaille lyhyesti näkyviin sitä mukaa kun ohjeita annetaan. Tämä tukee ymmärtämistä ja mahdollistaa myös itsenäisemmän työskentelyn.
Oppilaat kirjautuvat opettajan sanallisten ja kuvallisten ohjeiden avulla Chromebookeille ja avaavat Docs-sovelluksen. (Jos kirjautumista ja Docsin käyttöä ei ole harjoiteltu, vinkki harjoitteluun löytyy 1. luokan suomi toisena kielenä T8:n kohdalta.)
Opettaja näyttää mallin, kuinka Docsiin lisätään kuva jaetusta Drivesta. Oppilaat valitsevat jaetusta Drivesta jonkin annetuista kuvista ja liittävät sen Docsiin.
Kuvan liittämisen jälkeen oppilas voi pitää pienen tauon ja käydä sovitusti esim. hyppimässä hyppynarulla tai jonkin muun taukojumpan.
Oppilaat kirjoittavat kuvasta oman taitotasonsa mukaan joko sanoja, virkkeitä tai pienen tarinan.
Kirjoittamisen aikana voi tehdä esim. yhteisen taukojumpan (esim. vain ranteiden pyörittely tai venyttely tai jonkin reippaampi jumppatuokio).
Kirjoittamisen jälkeen harjoitellaan korjaamaan omia oikeinkirjoitusvirheitä tekstistä Docsin oikeinkirjoituksen tarkistuksen avulla.
Lopuksi voidaan vielä harjoitella jakamaan teksti opettajalle.