T8

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T8: Kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita 

S3: Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. 

Espoon näkökulma:

Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla (kirjain-äännevastaavuus, tavuttaminen) (2lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kirjoitetaan kuvasta

Tavoite:
Harjoitellaan Chromebookille kirjautumista, kuvan lisäämistä Docs-tiedostoon, kuvasta kirjoittamista, oikeinkirjoituksen tarkistamista, oman tekstin jakamista sähköisesti sekä työskentelyn tauottamista.

Ennakkovalmistelut:
Opettaja luo jaetun Driven kaikille, johon kutsuu kaikki oppilaat. Opettaja lisää Driveen muutaman kuvavaihtoehdon, mieluiten sellaisia kuvia, joissa on paljon erilaisia esineitä, hahmoja, tilanteita, tapahtumia tai yksityiskohtia. Kuvia löytyy kuvahausta esim. hakusanoilla tarinakuva tai writing prompt.

Tarvikkeet:
Chromebookit kaikille oppilaille sekä oppilaiden käyttäjätunnukset.

Huom. Helpota tai vaikeuta tehtävää oppilaan mukaan. Kirjoittamisen sijaan voi myös videoida yksittäisiä sanoja jne.

Työskentely:
Kaikki vaiheet kannattaa kirjoittaa oppilaille lyhyesti näkyviin sitä mukaa kun ohjeita annetaan. Tämä tukee ymmärtämistä ja mahdollistaa myös itsenäisemmän työskentelyn.

Kirjoittamisen aikana voi tehdä esim. yhteisen taukojumpan (esim. vain ranteiden pyörittely tai venyttely tai jonkin reippaampi jumppatuokio). 

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja