T9
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T9: Ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa
S4: Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.
Espoon näkökulma:
Pyritään katsomukselliseen lähestymiseen. Tutkitaan esimerkiksi ihmisen toiminnan vaikutusta lähiympäristössä. Oppilaat voivat esitellä omia luontokokemuksiaan esimerkiksi valokuvauksen tai muiden taidemuotojen kautta. Lapsen oikeuksiin liittyvää materiaalia on runsaasti kansalaisjärjestöjen internet-sivuilla. (1-2 B lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2 B
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
havainnoi ja ymmärtää teknologian vaikutuksia arjessa.
osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
ymmärtää, mikä on internet, mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa. Hän osaa käyttää selainta.
tietää koulun käytössä olevat digitaaliset palvelut ja osaa kirjautua niihin. Hän osaa käyttää digitaalisia palveluja vuosiluokalle riittävällä tavalla.
osaa ohjatusti siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen välillä.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa avata ja sulkea sovelluksia sekä liikkua niiden välillä.
opettelee toimimaan vastuullisesti ja noudattaa sääntöjä.
ymmärtää mitä tarkoittaa tekijä, teos, oikeus ja tekijänoikeus.
osaa mahdollisten yhteiskäyttöisten laitteiden käyttöön liittyvät toimintatavat.
osaa tehdä havaintoja erilaisista tiedonlähteistä omassa arjessaan.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
etsii oma-aloitteisesti tietoa itseään kiinnostavista asioista ja ilmiöistä.
osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
osaa ilmaista itseään yhdistelemällä ohjatusti kuvaa, videota, ääntä, tekstiä tai animaatiota.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
Kuva on luotu Microsoft Bing Image Creatorilla.
Katso kauneutta!
Hetkiä lähimetsässä tai -luonnossa, yksilötyö
Laite, jolla voidaan valokuvata
Tehdään retki lähimetsään tai muuhun luontokohteeseen. Mukana on n. A3 -kokoisia pahvisia kehyksiä jokaiselle oppilaalle.
Tutkitaan maastoa ja näkymiä. Rajataan kehyksillä esiin kauniita kohtia maastossa. Jokainen oppilas valitsee kauneimman kohdan ja kuvaa sen.
Katsotaan kuvat luokassa. Tutkitaan värejä, lajeja ja valoa kuvissa. Jokaista kuvaa kehutaan.
Printataan ne, jos mahdollista.
Jatkoehdotus. Kun luokassa haluaa rauhaa tai keskittymistä, voi pyytää jokaista menemään hetkeksi valitsemaansa kauniiseen kohtaan ja miettimään miltä siellä tuoksui, mitä kuului tai millainen sää sillä hetkellä oli.