T3
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen.
S2 Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa. 3-6lk
Animaatioelokuva 5lk
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
tuntee kuvan, videon ja äänen monipuoliseen käsittelyyn liittyviä digitaalisia palveluita ja käyttää niitä. Hän tuottaa ja jakaa editoitua sisältöä eri aiheista.
tuntee erilaisia tapoja liittää laitteita ja oheislaitteita, myös langattomasti. Hän osaa käyttää liittämiään oheislaitteita.
(Bing image creator)
Esineanimaatio
Havaintojen ja ajatuksien ilmaiseminen kuvauksellisesti
Tehdään Stop Motion-sovelluksella animaatio, jossa arkipäiväiset esineet liikkuvat itsekseen.
Oppilaat valitsevat joitain arkipäiväisiä esineitä, kuten saksia, kyniä sinitarraa tms.
Asetetaan iPad jalustalle tai muulle alustalle niin, että se pysyy tukevasti paikallaan.
Avataan Stop Motion-sovellus. Sillä tehdään animaatioita, jotka koostuvat isosta määrästä yksittäisiä peräkkäisiä kuvia.
Asetetaan esineet iPadin eteen niin, että ne näkyvät padin kuvassa.
Suunnitellaan, miten esineet voisivat liikkua. Koitetaan keksiä oivaltavia ideoita animaatioon.
Aletaan kuvata Stop Motionilla animaatiota. Joka kuvan ottamisen jälkeen liikutetaan esineitä vain vähän. Sovelluksen voi säätää ottamaan kuvia automaattisesti esim. 5 sekunnin välein, jolloin padiin ei tarvitse koskea välissä.
HUOM! Mitä vähemmän esineitä liikutetaan kuvien välissä ja mitä enemmän kuvia otetaan, sitä sulavammin liikkuva animaatiosta tulee.
Animaatioon voi jälkikäteen nauhottaa ääniä. Äänet nauhoitetaan mikrofoni-kuvakkeesta.
Animaation nopeus kannattaa säätää sopivaksi. Nopeusmittari löytyy asetuksista.
Esitetään animaatiot muille oppilaille.
Opettajan kommentit
Oppilaat innostuivat animaation tekemisestä kovasti! Stop Motion oli helppokäyttöinen eikä vaatinut suurta perehtymistä. Sovellus oli myös monelle tuttu, kuten animaatioiden tekeminenkin. Hyvä tapa tutustua animointiin, jotta voidaan jatkossa käyttää esimerkiksi elokuvien tekemiseen.
Oppilaiden kommentit
Oli kiva tunti. Stop Motionia oli helppo käyttää. Kivaa oli, kun sai käyttää mielikuvistusta ja tehdä oman näköisen. Kivaa oli, kun sai itse askarrella omia hahmoja ja parempi kuin normi tunti.
Muita tietoja
Espoossa käytössä Stop Motionin ilmaisversio, joten kaikki sovelluksen toiminnot eivät ole käytössä.