T4
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T4: Ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.
Espoon näkökulma:
Esim. maalaaminen, piirtäminen, digitaalinen kuva, muovailu, painanta, rakentelu. (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
Aletaanko valokuvataiteilijoiksi? Hassun hauskoja kuvia koulusta
iPad, sovellus Photo Booth
Pienryhmät, jokaiselle oma tabletti
Toimii myös parityönä - jaettu hauskuus on parasta
Jos Ipadia ei ole käytettävissä niin laite, jolla voi ottaa kuvia ja muokata otettuja kuvia
Tehtävä sopii hyvin ensimmäisiksi tekemisiksi iPadilla myös pienryhmille
Lähdetään tekemään modernia valokuvaustaidetta.
Jokainen ottaa vähintään yhden kuvan jokaisella Photo Boothin kameran vaihtoehdolla (9 kameraa käytössä).
Kaikkien kuvaesityksen katsotaan, kehutaan ja taputetaan
Sovelluksesta löytyy yhdeksän erilaista kameraa.
Napauta sitä kameraa, jolla haluat ottaa kuvan.
Alhaalla keskellä olevasta valkoisesta ympyrästä napauttamalla saat otettua kuvan.
Vasemmalla alhaalla olevasta kolmen ympyrän kohdasta napauttamalla pääset takasin valitsemaan kameroita.
Vasemmalla alhaalla olevasta neliöstä, jossa on nuoli ylöspäin - pääset lähettämään kuvan.
Vasemmalla alhaalla olevasta roskiksen kuvasta voi hävittää ottamasi kuvan.
Oikealla alhaalla voit napauttaa etu tai takakameran päälle (ei näy tässä kuvassa rajauksen takia)
Oikealla näet kaksi kuvaa - tähän riviin tulevat näkyviin otettu kuvat vaikka vaihtaisit kameraa välillä.
Oppilaiden kuvaamia taidekuvia
Peilikameralla uusia hahmoja
Kuuluisuuden valokeilassa valotunnelikameralla
Kukkiakin löytyi koulun lattialta kaleidoskooppikameralla
Koulusta tulikin palomiesten työpaikka lämpökameralla
Koulussa toteutettavan remontin havainnekuva valotunnelikameralla
Näyttämöllä (valotunnelikamera)
Opettajan kommentit
Minun mielestä oli kiva nähdä miten eri tavalla oppilaat näkivät koulutiloja eri linssien läpi. Jokaisen oppilaan persoona näkyi otetuissa kuvissa. Hienoja kuvia tuli. Sopii tälle ikäryhmälle. Pienryhmälle sopii myös ensimmäisiksi iPad tehtäviksi. Oppilaat esittivät hienosti kuviaan ja ottivat vastaa aplodit!
Oppilaiden kommentit
Tehtävä tuntui hyvältä. Sai käyttää iPadeja. Tuntui, kun tekisi valokuvataidetta. Kiva tehtävä - voisin ottaa vielä lisää kuvia. Tuntui kivalta, kun kaikki taputti. Oli helppo vaihtaa kameroita.