T2: Harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
S1: Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa.
Asioiden ja esineiden nimeämistä ja keskustellaan niistä. Toiminnalliset harjoitukset, leikit ja pelit. Harjoitellaan vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Roolileikki, muisti- ja korttipelit, kuvakorteista kertominen, kuvasanakirjan käyttö. (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Oppilas
ymmärtää viestinnän vastavuoroisuuden mediaympäristöissä: omalla viestinnällä on vaikutusta toisen viestintään, tunteisiin ja toimintaan.
kehittää kykyään asettua toisen asemaan mediaviestejä tuottaessaan ja tulkitessaan.
pyrkii myönteiseen ja rakentavaan vuorovaikutukseen myös mediaympäristöissä.
Kuva on luotu Microsoft Bling Image Creatorilla
Pienryhmä
Paperia, kyniä
Keskustelua ja toimintaa
Alkukeskustelu: Viestiminen vaatii opettelua. Mitä sanot toiselle, jos haluat, että hänelle tulee hyvä mieli. Mitä ei kannata sanoa? Mietitään, että samat ohjeet sopivat myös kirjoitettuihin viesteihin ja mediassa toimimiseen. Oletko saanut joskus kivan viestin median kautta? Jos sanoo typerästi tai lähettää huonon viestin, mitä silloin voi tehdä? Kumpi on helpompaa ymmärtää, kasvokkainen vai kirjoitettu viesti.
Opella on mielessä muutamia esimerkkejä. Oppilaat voivat nostaa vaikka punaisen ja vihreän kynän merkiksi huonosta ja hyvästä viestistä. Ope keksii esimerkkejä luokan tasoisesti ja elävästä elämästä, esim. -Sulla on hieno uusi paita! - Kamppasit mut jalkapallossa, senkin tyhmä!
Keskitytään hyvään. Kirjoitetaan viikon aikana pieniä hyviä viestejä ylös, taululle, lapulle, tai tietokoneelle. Luetaan niitä viikon aikana. Nähdään ja ihaillaan kuinka paljon hyvää oppilaat osaavat jo sanoa.