T7
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
Kehittyvän tvt:n mahdollisuuksia käytetään liikunnan opetuksessa tarkoituksenmukaisesti.
T7: Ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
S2: Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä.
Espoon näkökulma:
Ohjataan oppilasta positiiviseen suhtautumiseen (1lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa ratkaista laitteiden yleisiä häiriötilanteita.
ymmärtää laitteiden asetuksia ja osaa muuttaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
tunnistaa joitakin teknologiaan liittyviä suureita ja mittayksiköitä.
tietää koulun käytössä olevat digitaaliset palvelut ja osaa kirjautua niihin. Hän osaa käyttää digitaalisia palveluja vuosiluokalle riittävällä tavalla.
osaa ohjatusti siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen välillä.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa avata ja sulkea sovelluksia sekä liikkua niiden välillä.
osaa ohjatusti antaa oikeuksia digitaalisille palveluille.
ymmärtää, mitä tarkoittaa, kun sovellus pyytää oikeuksia.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
harjoittelee liikkumista lisäävien digitaalisten ympäristöjen käyttöä.
harjoittelee työn tauottamista ja taukojumppaa.
on kiinnostunut teknologiasta, joka kannustaa liikkumaan.
osaa tehdä havaintoja erilaisista tiedonlähteistä omassa arjessaan.
osaa tehdä pieniä itseä kiinnostavia tutkimuksia teknologiaa hyödyntäen.
osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
Qr -koodipeli
Ennakkovalmistelut: QR -koodit (viisi liikuntamuotoa esim, juoksu, kävely, konttaus, yhdellä jalalla hyppiminen ja tasajalkapomppiminen sekä luvut 1,2,3. Kaikille ryhmille omat. Liikumisen ja numero qr-koodi kortit kannattaa monistaa eriväreille, jotta erottuvat helposti. kortit kannattaa laminoida, jotta kestävät mahdollisuuksien mukaan useamman vuoden tai usean luokan käytön.(tarkistathan ennen pelaamista, että kaikki qr -koodikortit toimivat!)
Kuvia valitessasi muistathan huomioida tekijänoikeudet.
Maitopurkkien korkkeja tai jotain muuta, mitä on iso kasa (kävyt, jäätelötikut...)
Laiteet, joilla voi lukea qr-koodeja. (Jokaiselle ryhmälle oma)
Vanteita kotipesiksi, 1 keskelle salia, jossa on pikkuesineet ja kolme koria vanteiden sisällä (korit mielellään sellaisia, joista ei näe kesken pelin paljonko esineitä on kuhunkin koriin kertynyt. Huom. muista nimetä korit samoilla numeroilla, kuin olet valinnut qr-koodeiksi!
Muista myös ohjata oppilaat käsittelemään laitteita niin, että ne ovat ehjiä myös leikin jälkeen. Luetut qr koodit käännetään ylösalaisin ja sekoitetaan ennen seuraavaa kierrosta, jotta jännitys säilyy!
Aika: 15-20 min
Ryhmätyö
Jaa oppilaat 3-4 hengen ryhmiin.
Osoita jokaiselle ryhmälle oma kotipesä salin toiseen päähän. Jokaisessa kotipesässä on viisi qr-liikkumiskorttia ja 3 eri numeroa qr-koodeina sekä laite, jolla voi lukea qr-koodit.
Laita salin keskelle vanne, jonka sisällä on kuljetettavia asioita (Maitopurkin korkkeja, käpyjä tai muuta pientä käteen sopivaa tavaraa noin 200 kpl)
Salin toiseen päähän sijoita numerokorit.
Pelin aloitus:
Ryhmät sopivat saako yksi oppilas lukea sekä liikkumisen qr koodin että numero qr- koodin. Tehtävää vaihdellaan. (Vahvistaa mm neuvottelutaitoja ja vuoron odottamista)
Ryhmät lukevat oman pesän qr -koodeistaan liikkumisen ja numeron qr-koodin. Esim ensimmäisellä kierroksella ryhmä saa juoksun ja numeron 3.
Ryhmä juoksee keskelle salia ja jokainen ottaa yhden korkin/kävyn tms ja juoksee sitten korille numero kolme. Kaikki tiputtavat kantamansa esineen koriin ja juoksevat sitten takaisin kotipesään.
Sovitusti seuraava / seuraavat oppilaat lukevat uudet koodit. Esimerkiksi kontaten numeroon yksin.
Peli loppuu, kun kaikki esineet on salin keskiosasta viety numerokoreihin.
Pelin päätteeksi lasketaan kuhunkin koriin viedyt esineet. (voit myös laskea 2,4,6 jne tai 1,3,5). Se kori voittaa, jossa on eniten esineitä.
Kuvahaku Google kuvahakutyökalulla
Englanniksi on käytettävissä laajempi kuvapankki
CCsearch kuvahaku, QR-koodin tekeminen qr-generaattorin avulla ja koodin tallennus
Muista olla tarkkana kuvaa valitessasi käyttöluvista!
Opettajan kommentti:
Oppilaat ovat osanneet hyvin huolellisesti käyttää laitteista. (laskevat varovasti sen maahan) Asiasta on kuitenkin hyvä muistuttaa oppilaita. Qr- koodit kannattaa tarkistaa edellisenä päivänä ja tehdä uudet mikäli jokin koodeista on mennyt rikki. Pelissä on sopivasti jännitystä ja toimii salapoliisitehtävänä. Peli sopii varsin hyvin sellaisiin ryhmiin, joissa on useita kilpailuhenkisiä oppilaita. Pelissä ei kukaan oppilas tai ryhmä voita vaan voittaminen on ulkoistettu numerokoreille. Toki joku voi kiintyä lempinumeroonsa tai sellaiseen koriin johon ryhmä on vienyt paljon ns pelinappuloita (korkkeja/ käpyjä tms). Suosittelen kokeilemaan! Ehkä vanhemmat oppilaat voisivat tehdä qr-koodit, joita koko koulu voisi hyödyntää?
Oppilaiden kommentit:
Kiva, kun sai lukea koodeja ja liikkua. Hauska peli!