T7

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

Kehittyvän tvt:n mahdollisuuksia käytetään liikunnan opetuksessa tarkoituksenmukaisesti.

T7: Ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa 

S2: Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä. 

Espoon näkökulma:

Ohjataan oppilasta positiiviseen suhtautumiseen (1lk)

Tavoitteena vuosiluokalla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Tässä kuvassa on kuvitettu ohje kotipesien, pikkutavaroiden ja numerokorien sijoittelusta saliin.

Qr -koodipeli

Ennakkovalmistelut: QR -koodit (viisi liikuntamuotoa esim, juoksu, kävely, konttaus, yhdellä jalalla hyppiminen ja tasajalkapomppiminen sekä luvut 1,2,3. Kaikille ryhmille omat. Liikumisen ja numero qr-koodi kortit kannattaa monistaa eriväreille, jotta erottuvat helposti. kortit kannattaa laminoida, jotta kestävät mahdollisuuksien mukaan useamman vuoden tai usean luokan käytön.(tarkistathan ennen pelaamista, että kaikki qr -koodikortit toimivat!)

Kuvia valitessasi muistathan huomioida tekijänoikeudet.

Maitopurkkien korkkeja tai jotain  muuta, mitä on iso kasa (kävyt, jäätelötikut...)

Laiteet, joilla voi lukea qr-koodeja. (Jokaiselle ryhmälle oma)

Vanteita kotipesiksi, 1 keskelle salia, jossa on pikkuesineet ja kolme koria vanteiden sisällä  (korit mielellään sellaisia, joista ei näe kesken pelin paljonko esineitä on kuhunkin koriin kertynyt. Huom. muista nimetä korit samoilla numeroilla, kuin olet valinnut qr-koodeiksi!

Muista myös ohjata oppilaat käsittelemään laitteita niin, että ne ovat ehjiä myös leikin jälkeen. Luetut qr koodit käännetään ylösalaisin ja sekoitetaan ennen seuraavaa kierrosta, jotta jännitys säilyy!

Aika: 15-20 min

Ryhmätyö


Pelin aloitus:

Tässä kuvassa on kuvitetut ohjeet googlen kuvahaun käyttämiseen.

Kuvahaku Google kuvahakutyökalulla

Englanniksi on käytettävissä laajempi kuvapankki

Tässä kuvassa on kuvitetut ohjeet qr- koodin tekemiseen qr-generaattorilla.

CCsearch kuvahaku, QR-koodin tekeminen qr-generaattorin avulla ja koodin tallennus 

Muista olla tarkkana kuvaa valitessasi käyttöluvista!

Opettajan kommentti:  

Oppilaat ovat osanneet hyvin huolellisesti käyttää laitteista. (laskevat varovasti sen maahan) Asiasta on kuitenkin hyvä muistuttaa oppilaita. Qr- koodit kannattaa tarkistaa edellisenä päivänä ja tehdä uudet mikäli  jokin koodeista on mennyt rikki. Pelissä on sopivasti jännitystä ja toimii salapoliisitehtävänä. Peli sopii varsin hyvin sellaisiin ryhmiin, joissa on useita kilpailuhenkisiä oppilaita. Pelissä ei kukaan oppilas tai ryhmä voita vaan voittaminen on ulkoistettu numerokoreille. Toki joku voi kiintyä lempinumeroonsa tai sellaiseen koriin johon ryhmä on vienyt paljon ns pelinappuloita (korkkeja/ käpyjä tms). Suosittelen kokeilemaan! Ehkä vanhemmat oppilaat voisivat tehdä qr-koodit, joita koko koulu voisi hyödyntää? 

Oppilaiden kommentit:

Kiva, kun sai lukea koodeja ja liikkua. Hauska peli!

Muita tietoja