T10
Tämä sivu on työn alla - tehtävän paikka?
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon OPS:
T10: Ohjata oppilasta ymmärtämään mittaamisen periaate
S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa järjestää ja vertailla asioita erilaisten ehtojen, kuten muodon samankaltaisuus, perusteella. Oppilas tunnistaa loogisia operaatioita, kuten ”ja”, ”tai”, ”ei”.
osaa laatia vaiheittaisia toimintaohjeita käyttäen yksinkertaisia komentoja ja toistorakennetta. Oppilas tunnistaa ohjeiden tuottamia virhetilanteita ja kokeilee ratkaisuja niiden korjaamiseen.
osaa tehdä erilaisista asioista mallinnuksia ohjeen mukaisesti sekä luovasti omia ideoitaan toteuttaen. Oppilas esittelee ja jakaa ideoitaan toisten kanssa.
osaa käsittellä eri oppiaineissa harjoiteltavia sisältöjä käyttäen leikillisesti ja kokeillen ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä.
osaa ohjata jotakin ohjelmoitavaa laitetta tai yksittäistä hahmoa jossakin sovelluksessa tai verkkotehtävässä.
osaa tunnistaa ja nimetä omasta kokemusmaailmastaan löytyviä tietokoneohjattuja laitteita ja palveluita sekä tutustuu robotiikkaan. Oppilas osaa kuvailla laitteiden käyttötarkoituksia ja toimintaperiaatteita.
Tutkitaan tuttuja sovelluksia
Parityö tai pienryhmä
noin. 15-30 min.
Laite, jota oppilaat ovat käyttäneet.
Tavoite: Lasten kanssa käytettävät ohjelmoidut sovellukset toimivat usein hyvin helposti ja intuitiivisesti. Pohditaan sovelluksia ja niiden tarkoituksia tarkemmin.
Valitaan jokin oppilaille tuttu sovellus ja pohditaan sen toimintaa ja rakennetta. Mistä sovellus on laitteelle tullut? Miten sovelluksen saa käyntiin? Mihin tarkoitukseen se on tehty? Voimmeko tietää, kuka sen on tehnyt? Miten sovellusta käytetään? Millaisia toimintoja siinä on? Tuottaako se kuvaa, ääntä, liikettä vai jotain muuta?
Valitaan pareittain sovellus laitteelta, tutustutaan siihen ja esitellääm se toisillenne. Esittelyssä voidaan käyttää apukysymyksiä: Mikä on sovelluksen nimi? Mihin sovellusta käytetään? Mitä hyvää sovelluksessa on? Miten sitä voisi parantaa?
Harjoitellaan myös kertomista ja kuuntelemista, puheenvuoroja ja keskutelun vuorottelua.