T12

Ohjelmointiosaaminen

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T12: Harjaannuttaa oppilasta laatimaan vaiheittaisia toimintaohjeita ja toimimaan ohjeen mukaan

S1: Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan. 

Espoon näkökulma:

Koodaaminen ymmärretään laajasti. Koodauksen harjoittelussa vahvistetaan sijainti- ja suhdekäsitteiden hallintaa kolmi- ja kaksiulotteisessa ympäristössä. Laaditaan monipuolisissa ympäristöissä ohjeita ja testataan niitä. Hyödynnetään matematiikan, muiden oppiaineiden sisältöalueita ja oppilaiden muita mielenkiinnon kohteita . (1lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuva on luotu Microsoft Copilotilla.

Hiiri etsii juuston

Kesto: 15min

Luokan, ryhmän tai parin kanssa tehtävä

Tarvikkeet: Kynä, paperi, dokumenttikamera / älytaulun ruudukko

1.      Piirrä ruutupaperin toiselle puolelle hiiri ja toiselle juusto.

2.      Pyydä oppilaita ohjaamaan hiiri juuston luokse. Komentoina voi käyttää liiku eteen/taaksepäin, käänny oikealle/vasemmalle.

3.      Kun perustehtävä onnistuu, voi matkalle lisätä hiirenloukkuja.

4.      Toiselle ryhmälle voi antaa ohjattavaksi vielä kissan jahtaamaan hiirtä. Kissa saa liikkua vuorotellen hiiren kanssa.


Opettajan kommentit

Innostava tehtävä

Oppilaiden kommentit


Kuvassa lattiaan teipattu 5x5 ruudukko, johon on merkitty lähtöpisteet ja osassa ruutuja on muutama lelu, johon on tarkoitus päätyä

Ruudukossa ohjelmointia

Kesto: 20-30 min

Pari- tai ryhmätyöskentely

Tarvitaan lattiaan teipattu 5x5 ruudukko, nuolikortit, aloituspaikkakortit ja kuvakortteja. 

 

Vinkki: Tehtävän voi suorittaa ulkona. Ruudukon voi piirtää maahan. Kuvakorttien tilalla voidaan käyttää luonnonmateriaaleja, esim. käpyjä, keppejä, kiviä ja lehtiä. 

Tehtävästä muodostuu haasteellisempi, jos joidenkin ruutujen käyttö on estetty eli ne pitää kiertää. 

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja