T12
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon OPS:
T12: Harjaannuttaa oppilasta laatimaan vaiheittaisia toimintaohjeita ja toimimaan ohjeen mukaan
S1: Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
Espoon näkökulma:
Koodaaminen ymmärretään laajasti. Koodauksen harjoittelussa vahvistetaan sijainti- ja suhdekäsitteiden hallintaa kolmi- ja kaksiulotteisessa ympäristössä. Laaditaan monipuolisissa ympäristöissä ohjeita ja testataan niitä. Hyödynnetään matematiikan, muiden oppiaineiden sisältöalueita ja oppilaiden muita mielenkiinnon kohteita . (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa järjestää ja vertailla asioita erilaisten ehtojen, kuten muodon samankaltaisuus, perusteella. Oppilas tunnistaa loogisia operaatioita, kuten ”ja”, ”tai”, ”ei”.
osaa laatia vaiheittaisia toimintaohjeita käyttäen yksinkertaisia komentoja ja toistorakennetta. Oppilas tunnistaa ohjeiden tuottamia virhetilanteita ja kokeilee ratkaisuja niiden korjaamiseen.
osaa tehdä erilaisista asioista mallinnuksia ohjeen mukaisesti sekä luovasti omia ideoitaan toteuttaen. Oppilas esittelee ja jakaa ideoitaan toisten kanssa.
osaa käsittellä eri oppiaineissa harjoiteltavia sisältöjä käyttäen leikillisesti ja kokeillen ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä.
ogsaa ohjata jotakin ohjelmoitavaa laitetta tai yksittäistä hahmoa jossakin sovelluksessa tai verkkotehtävässä.
osaa tunnistaa ja nimetä omasta kokemusmaailmastaan löytyviä tietokoneohjattuja laitteita ja palveluita sekä tutustuu robotiikkaan. Oppilas osaa kuvailla laitteiden käyttötarkoituksia ja toimintaperiaatteita.
Kuva on luotu Microsoft Copilotilla.
Hiiri etsii juuston
Kesto: 15min
Luokan, ryhmän tai parin kanssa tehtävä
Tarvikkeet: Kynä, paperi, dokumenttikamera / älytaulun ruudukko
1. Piirrä ruutupaperin toiselle puolelle hiiri ja toiselle juusto.
2. Pyydä oppilaita ohjaamaan hiiri juuston luokse. Komentoina voi käyttää liiku eteen/taaksepäin, käänny oikealle/vasemmalle.
3. Kun perustehtävä onnistuu, voi matkalle lisätä hiirenloukkuja.
4. Toiselle ryhmälle voi antaa ohjattavaksi vielä kissan jahtaamaan hiirtä. Kissa saa liikkua vuorotellen hiiren kanssa.
Opettajan kommentit
Innostava tehtävä
Oppilaiden kommentit
Ruudukossa ohjelmointia
Kesto: 20-30 min
Pari- tai ryhmätyöskentely
Tarvitaan lattiaan teipattu 5x5 ruudukko, nuolikortit, aloituspaikkakortit ja kuvakortteja.
Teipataan lattiaan (sähköteipillä) 5x5 ruudukko. Ruutujen määrää voi kasvattaa ryhmäkoon mukaan.
Kopioidaan riittävästi nuolikortteja: eteenpäin, käännös oikealle ja käännös vasemmalle.
Ruudukon reunaruuduista valitaan 5–7 ruutua, joihin asetetaan aloituspaikkakortit. Kortit voivat olla esim. värillisiä ympyröitä.
Ruudukon muissa ruuduissa on kuvakortit.
Pari valitsee ruudukosta aloituspaikan. Sen jälkeen he valitsevat kuvakortillisen ruudun, johon he suunnittelevat reitin.
Pari muodostavat reitin nuolikorteilla. Kortit asetetaan vasemmalta oikealle.
Valmis reitti testataan siten, että toinen kulkee ja toinen ohjeistaa nuolien avulla.
Tutkitaan päästiinkö tavoiteruutuun. Jos ei, niin miksi?
Vinkki: Tehtävän voi suorittaa ulkona. Ruudukon voi piirtää maahan. Kuvakorttien tilalla voidaan käyttää luonnonmateriaaleja, esim. käpyjä, keppejä, kiviä ja lehtiä.
Tehtävästä muodostuu haasteellisempi, jos joidenkin ruutujen käyttö on estetty eli ne pitää kiertää.