T12

Ohjelmointiosaaminen

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T12: Harjaannuttaa oppilasta laatimaan vaiheittaisia toimintaohjeita ja toimimaan ohjeen mukaan

S1: Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan. 

Espoon näkökulma:

Koodaaminen ymmärretään laajasti. Koodauksen harjoittelussa vahvistetaan sijainti- ja suhdekäsitteiden hallintaa kolmi- ja kaksiulotteisessa ympäristössä. Laaditaan monipuolisissa ympäristöissä ohjeita ja testataan niitä. Hyödynnetään matematiikan, muiden oppiaineiden sisältöalueita ja oppilaiden muita mielenkiinnon kohteita . (1lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuva on luotu Microsoft Copilotilla.

Ohjelmoidaan Lego-roboteilla

Kesto: yksi-kaksi oppituntia

Kolmen hengen ryhmä

Tarvikkeet: Chromebook tai iPad ja Lego Spike Essentials-robotteja

1.  Robottien ohjelmointi aloitetaan siirtymällä selaimella osoitteeseen: legoeducation.com/start

2. Sivustolla valitaan Spike Essential ja sen jälkeen painetaan "Selvä"-näppäintä.

3. Tämän jälkeen valitaan "Jaksot" ja jaksoista "Huvipuisto". 

4.  Huvipuisto-jaksosta valitaan ensiksi "Klassinen karuselli", joka on hyvä aloitus projekti ohjelmointiin. 

5. Tämän jälkeen oppilas seuraa ohjeita ja saa rakennetuksi sekä ohjelmoiduksi toimivan karusellin. Lopuksi voi lisätä erilaisia toimintoja. 

6. Seuraavalla oppitunnilla voidaan jatkaa työskentelyä muiden Huvipuisto-jakson tehtävien parissa. 

Opettajan kommentit:

Helppo ja innostava tapa aloittaa ohjelmointi. Opettajalle myös matalan kynnyksen tapa ottaa robotit käyttöön, kun ohjelman neuvoo oppilasta ja Legojen rakentaminen kaikille tuttua.

Oppilaiden kommentit:

-Kaksi peukkua tälle oppitunnille!

-Oli tosi kivaa!

-Oli kivaa rakentaa Legoilla ja laittaa karuselli pyörimään satasta!

Muita tietoja: