T9
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
Kehittyvän tvt:n mahdollisuuksia käytetään liikunnan opetuksessa tarkoituksenmukaisesti.
T9: Tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista
S3: Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia.
Espoon näkökulma:
Luodaan positiivinen ja salliva ilmapiiri. (1lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 1
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa ratkaista laitteiden yleisiä häiriötilanteita.
ymmärtää laitteiden asetuksia ja osaa muuttaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
tunnistaa joitakin teknologiaan liittyviä suureita ja mittayksiköitä.
tietää koulun käytössä olevat digitaaliset palvelut ja osaa kirjautua niihin. Hän osaa käyttää digitaalisia palveluja vuosiluokalle riittävällä tavalla.
osaa ohjatusti siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen välillä.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa avata ja sulkea sovelluksia sekä liikkua niiden välillä.
osaa ohjatusti antaa oikeuksia digitaalisille palveluille.
ymmärtää, mitä tarkoittaa, kun sovellus pyytää oikeuksia.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
harjoittelee liikkumista lisäävien digitaalisten ympäristöjen käyttöä.
harjoittelee työn tauottamista ja taukojumppaa.
on kiinnostunut teknologiasta, joka kannustaa liikkumaan.
osaa tehdä havaintoja erilaisista tiedonlähteistä omassa arjessaan.
osaa tehdä pieniä itseä kiinnostavia tutkimuksia teknologiaa hyödyntäen.
osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.