T8
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä
T8: Rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä
S: Sanastoa, ilmauksia, vakiintuneita sanontoja ja rakenteita harjoitellaan nuorten elämään liittyvien aihepiirien yhteydessä. Sisältöjä valittaessa näkökulmana on ajankohtaisuus sekä oppilaita kiinnostavat ja oppilaille merkitykselliset aihepiirit, tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon sekä oppilaan omaan tulevaisuuteen liittyvät suunnitelmat. Sanastoa, ilmauksia, vakiintuneita sanontoja rakenteita opetellaan monenlaisista puhutuista ja kirjoitetuista teksteistä. Harjoitellaan ruotsin kielen äänteitä, sanapainoa ja intonaatiota.
Espoon näkökulma:
Tutustutaan paikalliseen ruotsinkieliseen mediaan, esim. radio ja sanomalehdet sekä hyödynnetään näitä oppimateriaalina. Hyödynnetään kirjastojen ruotsinkielistä aineistoa. Työelämään liittyvät sanastot ja tilanteet painottuvat 9. luokalle. (8.-9 lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 8-9/ Päivitetty OPS 2024
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
hyödyntää ohjattuna vaikuttamaan pyrkivien sisältöjen tuottamisessa eri tekstilajien tuntemustaan rakenteen ja ilmaisutyylin valinnassa.
osaa viestiä mediaympäristöissä tilanteen mukaisesti, esimerkiksi käyttämällä yleiskielisyyttä tai puhekielisyyttä tarkoituksenmukaisesti.
osaa antaa rakentavaa palautetta toisille viestinnän kehittämiseksi.
ymmärtää monipuolisen mediankäytön myönteisiä merkityksiä ja tutustuu joihinkin itselleen uusiin mediasisältöihin.