T4
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
Kielenopiskelutaidot
T4: Kannustaa oppilasta ymmärtämään kohdekielen taito tärkeänä osana jatkuvaa oppimista ja oman kielivarannon karttumista, kannustaa ja ohjata oppilasta huomaamaan mahdollisuuksia käyttää kohdekieltä omassa elämässään ja ohjata oppilasta käyttämään kohdekieltä rohkeasti eri tilanteissa myös koulun ulkopuolella
S: Pohditaan kohdekielen osaamisen merkitystä osana jatkuvaa oppimista ja omaa kielivarantoa. Selvitetään, missä kohdekielen taitoa tarvitaan ja missä sitä voi käyttää nyt ja tulevaisuudessa. Havainnoidaan ja pohditaan yhdessä, missä kohdekieltä käytetään ja hyödynnetään sekä miten kohdekieli näkyy erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä. Hyödynnetään erilaisia kohdekielisiä toimintaympäristöjä.
Tavoitteena vuosiluokilla 8-9 /Päivitetty OPS 2024
T4 kannustaa ja ohjata oppilasta huomaamaan mahdollisuuksia käyttää kohdekieltä omassa elämässään sekä käyttämään kieltä rohkeasti erilaisissa tilanteissa koulussa ja koulun ulkopuolella.
S2 Kielenopiskelutaidot
Käytetään erilaisia opiskelustrategioita, oppimateriaaleja ja oppimisympäristöjä tehokkaasti ja opiskelumotivaatiota vahvistavalla tavalla. Käytetään itsenäiseen, pitkäjänteiseen työskentelyyn ja kriittiseen tiedonhankintaan ohjaavia toimintatapoja. Harjoitetaan vuorovaikutustaitoja ja rohkaistaan oppilaita monipuoliseen kielen käytön harjoittamiseen erilaisissa tilanteissa.
Espoon näkökulma:
Käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa mahdollisuuksien mukaan, esim. omia tuotoksia kerätään sähköiseen muotoon
Huomioidaan, mihin englanninkielen taitoa voi käyttää myös koulun ulkopuolella, esim. tiedonhallinnassa
Kiinnitetään huomioita viestin välittymiseen ja toisia kannustavaan vuorovaikutukseen
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla.
tuottaa ja käsittelee sujuvasti tekstiä käytössään olevalla laitteella.
käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
osaa asioida digitaalisesti häntä koskevissa yhteiskunnan palveluissa.
arvioi oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa vertailla, arvioida ja ehdottaa käyttöön digitaalisia ympäristöjä.
osaa suunnitella loogisen kansio- ja tiedostorakenteen. Hän hallitsee tarvitsemiensa sisältöjen sijainnit.
osaa käyttää tekstissä tyylejä. Hän löytää tarvitsemansa erikoismerkit.
käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.