T8
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T8: Kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.
Espoon näkökulma:
Visuaalisen kulttuurin tuotteet esim. katumainonta, liikennemerkit, lelut ja muut arkiset esineet tai pelit ja muu digitaalinen ympäristö. (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
osaa ohjatusti etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
osaa ohjatusti arvioida tiedon luotettavuutta.
osaa tehdä havaintoja erilaisista tiedonlähteistä omassa arjessaan.
etsii oma-aloitteisesti tietoa itseään kiinnostavista asioista ja ilmiöistä.
osaa tehdä pieniä itseä kiinnostavia tutkimuksia teknologiaa hyödyntäen.
osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
tunnistaa ja osaa käyttää vuorovaikutusta edistäviä emojeja.
Kuva on luotu Microsoft Copilotilla.
Arkkitehtuuria ympäristössämme - painotyö kaupunkimaisemasta
Useamman tunnin kokonaisuus.
Yksilö-, pari- tai ryhmätyö.
Tarvikkeet: kynät, paperit, painolevyt, painovärit
Tutustutaan Google Earthin (https://earth.google.com/web/) avulla oppilaille tuttuihin paikkoihin kuten oma koulu, kirjasto, uimahalli jne.
Keskustellaan yhdessä siitä, mitä ympäristössä näkyy (puita, aitoja, lyhtypylväitä, kulkuneuvoja, rakennuksia).
Harjoitellaan piirtämään ympäristöstä löytyneitä asioita omaan vihkoon. Yksinkertaisia malleja piirtämisen tueksi saa vaikka papunetin kuvatyökalulla (https://kuvatyokalu.papunet.net/#/muokkaa/)
Valitaan omaan painotyöhön 2-4 erilaista elementtiä, joista tehdään kuvat painolevyille (esim. press print -levyt) ja painetuista kuvista kootaan oma kaupunkiympäristö.
Opettajan kommentit
Oppilaista oli mieluisaa myös tutkia omaa kotimatkaa Google Earthilla.