T7
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T7: Ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin
S2: Etsitään tietoa eri lähteistä ja laajennetaan tietämystä luetun avulla. Harjoitellaan arvioimaan tekstien ja lähteiden luotettavuutta.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6 / Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Osaa etsiä tietoa erilaisista digitaalisista mediasisällöistä, kuten verkkosivut, digitaaliset lehdet tai radio- ja tv-uutiset. Oppilas osaa käyttää hakusanoja tiedon hankinnassa.
Harjoittelee lukemaan ja tulkitsemaan kuvaajia, taulukoita ja diagrammeja ja hyödyntää osaamistaan mediasisältöjä, kuten uutisia, tarkastellessaan.
Osaa käyttää mediaa välineenä uusien asioiden opettelussa.
Harjoittelee lähdekriittisyyttä. Oppilas tarkistaa ohjatusti jonkin teksti- tai kuvalähteen ja kiinnittää huomiota tekijään ja julkaisuyhteyteen. Oppilas osaa esittää jonkin perustelun mediasisällön luotettavuuden puolesta tai sitä vastaan.
Harjaantuu mediasisältöjen tarkastelussa ja tulkinnassa: tutkii mediasisällöistä esimerkiksi kertojaa, genreä tai pohtii teemaa.
(Bing image creator)
Monipuolinen tiedonhankinta
Valitaan aihe, josta oppilaat lähtevät etsimään tietoa. Aiheen tulee olla uusi, esimerkiksi uusi harrastus tai lemmikki.
Keskustellaan mistä ja miten oppilaat etsivät tietoa. Mietitään mitä tietoja tarvitaan ja mistä lähteestä tietoa voisi etsiä. Ovatko kaverit tai opettajat hyviä tietolähteitä vai verkkosivut, videot tai keskustelupalstat? Entä elokuvat ja kirjat?
Valitaan tietolähteet, joita koulussa voi käyttää. Sovitaan pareille tai ryhmille eri lähteet, joista etsivät tietoa. Päätetään mitä yksityiskohtaista tietoa kukin etsii.
Haetaan tietoa eri tavoin ja eri lähteistä. Kokeillaan hakukoneen ja erilaisten aiheeseen sopivien hakusanojen käyttöä. Voidaan hyödyntää tekoälyä hakemisen apuna.
Kootaan löydetty tieto mediaesitykseksi. Merkitään lähteet. Käydään yhdessä läpi löydetty tieto. Pohditaan miten tietoa löytyi, mistä lähteestä tieto saatiin ja millaisten hakusanojen avulla tietoa löytyi. Lopuksi voidaan koota yhteinen tiedonhaun vinkkilista jatkoa varten.
Opettajan kommentit
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
Työtavan alkuperä: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf