T11
Digitaalinen osaaminen
Tekniset perustaidot, Toiminta eri ympäristöissä, Tuottaminen, Vastuullisuus, Tiedonhallinta, Tutkiva ja luova työskentely
Espoon OPS
T11: Ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
S1: Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.
S2: Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.
S3: Havainnointia harjoitellaan.
S4: Sisällöksi valitaan teknologiaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä.
S5: Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.
S6: Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.
Tavoitteena vuosiluokalla 2/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
ymmärtää, mikä on internet, mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa. Hän osaa käyttää selainta.
noudattaa yksinkertaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä. Hän osaa kertoa, mitä tekee.
osaa avata ja sulkea sovelluksia sekä liikkua niiden välillä.
osaa ohjatusti antaa oikeuksia digitaalisille palveluille.
harjoittelee löytämään tallennetun sisällön.
hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioida, siirtää, poistaa.
osaa tuottaa ja tulkita yksinkertaisia taulukoita ja diagrammeja.
harjoittelee kommentoimaan toisten tuottamia sisältöjä.
harjoittelee hakemaan ja käyttämään materiaalia.
osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
osaa muodostaa yksinkertaisia hakusanoja.
osaa ohjatusti etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
osaa ohjatusti arvioida tiedon luotettavuutta.
osaa tehdä havaintoja erilaisista tiedonlähteistä omassa arjessaan.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
tuottaa lyhyitä monimuotoisia tekstejä haetun tiedon perusteella.
opettelee käyttämään tiedonhallinnassa tarvittavia käsitteitä.
etsii oma-aloitteisesti tietoa itseään kiinnostavista asioista ja ilmiöistä.
osaa tehdä pieniä itseä kiinnostavia tutkimuksia teknologiaa hyödyntäen.
osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
osaa ohjatusti hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa näkyväksi tekemiseen.
osaa ilmaista itseään yhdistelemällä ohjatusti kuvaa, videota, ääntä, tekstiä tai animaatiota.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
löytää uusia tapoja ilmaista itseään digitaalisuutta monipuolisesti hyödyntäen.