T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T6 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.
S2 Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa. 3-6lk
Esim. päivän kuva -esittely. Sarjakuva, mainos, valokuva, elokuvallinen ajattelu, animaatio, kuvan viestit, kuvakerronta. Kamerankäyttö. 4lk
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten palvelujen välillä.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
tuntee kuvan, videon ja äänen monipuoliseen käsittelyyn liittyviä digitaalisia palveluita ja käyttää niitä. Hän tuottaa ja jakaa editoitua sisältöä eri aiheista.
tuntee erilaisia tapoja liittää laitteita ja oheislaitteita, myös langattomasti. Hän osaa käyttää liittämiään oheislaitteita.
Kuva luotu tekoälyllä (bing.fi)
Kuvaesitys elämästäsi
Oppilas valitsee kymmenen kuvaa, jotka kuvaavat hänen elämäänsä, kiinnostuksiaan, harrastuksiaan tai unelmiaan. Ne voivat olla hänen itse ottamiaan tai internet-hakukoneen kuvahaulla löydettyjä. Käytetään Creative Commons-hakukonetta, josta löytyy vapaasti käytettäviä kuvia.
Hän luo niistä Google Slidesilla esityksen omalle koulun tililleen. Samalla sivulla voi olla yksi tai useampi kuva.
Oppilas lisää esitykseen otsikon ja kuvien yhteyteen lyhyen tekstin, jossa hän kertoo, miksi valitsi juuri nämä kuvat ja mitä ne merkitsevät hänelle.
Käytetään Teemat-toimintoa ja valitaan esitykseen sopiva teema.
Kokeillaan kuvien yksinkertaista muokkaamista Muotoiluvaihtoehdot-toiminnolla. Siinä voi säätää esimerkiksi kuvan kirkkautta, asentoa ja väritystä. Kuvien ilmestymistä ja siirtymiä voi myös animoida Animoi-työkalulla.
Esitellään esityksen muulle luokalle ja annetaan palautetta ja keskustellaan niistä.
Tehtävän tavoitteet: Oppilas oppii käyttämään digitaalisia työkaluja kuvien muokkaamiseen ja yhdistämiseen. Oppilas oppii ilmaisemaan itseään kuvallisesti ja sanallisesti. Oppilas oppii arvostamaan omaa ja toisten elämää ja näkökulmia.
Tehtävä voidaan arvioida seuraavien kriteerien perusteella:
Kuvat ovat selkeitä, laadukkaita ja sopivia teemaan.
Kuvaesitys on esteettinen, tasapainoinen ja mielenkiintoinen.
Otsikko ja teksti ovat luovia, informatiivisia ja henkilökohtaisia.
Oppilas osaa perustella kuvavalintojaan ja kertoa niiden merkityksestä.
Oppilas osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta.
Opettajan kommentit
Tykkäsin tehtävästä. Samalla tulee käytyä tekijänoikeuksiin liittyviä asioita läpi. Mahtavaa ilmaisua oppilailta! Myös ne, joille esiintyminen on normaalisti vaikeaa innostuivat, kun sai valita + kertoa itselleen tärkeitä asioita. Pieni helppo tehtävä, joka oli sopivan mittainen. Huom. tehtävä toteutettiin yhden oppitunnin mittaisena parityönä. kymmenen kuvaa Google slidsiin vietynä tarvitsisi lisää aikaa. Pohdittiin myös tekoälykuvien teettämistä mutta päädyimme hakemaan kuvat ja harjoittelemaaan samalla harjoittelemaan tekijänoikeuksia..
Oppilaiden kommentit
Kiva tehtävä.