T6

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T6: Ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan

S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.

S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.

S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.  Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.

Espoon näkökulma:

Tavoitteena vuosiluokilla 3-6

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuva luotu tekoälyllä (bing.fi)

Kuvaesitys elämästäsi


Tehtävän tavoitteet: Oppilas oppii käyttämään digitaalisia työkaluja kuvien muokkaamiseen ja yhdistämiseen. Oppilas oppii ilmaisemaan itseään kuvallisesti ja sanallisesti. Oppilas oppii arvostamaan omaa ja toisten elämää ja näkökulmia.


Tehtävä voidaan arvioida seuraavien kriteerien perusteella:


Opettajan kommentit

Tykkäsin tehtävästä. Samalla tulee käytyä tekijänoikeuksiin liittyviä asioita läpi. Mahtavaa ilmaisua oppilailta! Myös ne, joille esiintyminen on normaalisti vaikeaa innostuivat, kun sai valita  + kertoa itselleen tärkeitä asioita. Pieni helppo tehtävä, joka oli sopivan mittainen. Huom. tehtävä toteutettiin yhden oppitunnin mittaisena parityönä. kymmenen kuvaa Google slidsiin vietynä tarvitsisi lisää aikaa. Pohdittiin myös tekoälykuvien teettämistä mutta päädyimme hakemaan kuvat ja harjoittelemaaan samalla harjoittelemaan tekijänoikeuksia..

Oppilaiden kommentit

Kiva tehtävä. 

Muita tietoja