T4: Kannustaa oppilasta kehittämään myönteistä viestijäkuvaa sekä halua ja kykyä toimia erilaisissa, myös monimediaisissa vuorovaikutustilanteissa
S1: Tarjotaan monipuolisia tilaisuuksia harjoitella omien kokemusten, ajatusten ja mielipiteiden jakamista, toisten kuuntelemista ja rakentavan palautteen antamista ja saamista eri viestintäympäristöissä.
Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen. (4. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 4 ja 6/ Päivitetty OPS 2023
Oppilas
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
osaa kommentoida ja antaa palautetta.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa näkyväksi tekemiseen. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisen palvelun työskentelylleen.
osallistuu luovan tuottamisen verkkoyhteisöihin. Hän pyrkii aktiivisesti parantamaan yhteistä luovaa digitaalista prosessia.
osaa hyödyntää digitaalisten palvelujen vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
osallistuu työskentelyyn, keskusteluun ja vaikuttamiseen koulun digitaalisessa palvelussa.
ymmärtää mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa palveluissa. Hän osaa nostaa esiin itselleen merkityksellisiä kysymyksiä ja aiheita digitaalisissa palveluissa.
osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee toisten auttamista ongelmatilanteissa.
Ennen tehtävän aloittamista:
Mene flinga.fi sivustolle ja luo ilmainen käyttäjätili
Luo uusi Flinga-alusta oppitunnille osoitteessa https://flinga.fi/tools “Luo sessio”
Ennen kuin oppilaat liittyvät alustalle, käydään läpi yhteiset pelisäännöt Flingan käytöstä
Oppilaat pääsevät liittymään alustalle puhelimella tai tietokoneella syöttämällä session avaimen osoitteessa flinga.fi
Kannattaa valita vasemman palkin asetuksista ”Osallistujat voivat kontrolloida vain omia objekteja”
Tehtäväohje:
Luodaan luokan Whatsapp-säännöt
Pidetään ensiksi aivoriihi Whatsappin hyvistä ja huonoista puolista. Keskustellaan hetki aivoriihen päätteeksi:
Mitä huomioita teet mielipiteistä?
Mistä olet samaa mieltä ja miksi?
Kumpia on enemmän?
Miten huonoihin puoliin voitaisi vaikuttaa yhteisesti sovituilla säännöillä?
Jaetaan oppilaat 3-5 hengen ryhmiin
Keskustellaan ja ideoidaan ryhmissä, millaisilla säännöillä luokan Whatsapp-ryhmä toimisi hyvin
Luodaan uusi Flinga-alusta “Luokan Whatsapp-säännöt”
Ryhmät lähettävät Flingaan ehdottamansa säännöt
Valitaan Flinga-alustalta yhdessä parhaaksi todetut säännöt ja kirjataan ne näkyviin luokan seinälle. Oppilaat voi sitouttaa sääntöihin, siten että kaikki laittavat nimensä sääntöpaperiin.
Hyvä työkalu oman mielipiteen kertomisen harjoitteluun. Anonymiteetti on avainasemassa, kun nekin oppilaat pääsevät ääneen, jotka eivät luokassa uskalla viitata ja tuoda omaa mielipidettään esille.
Hyvä, kun voi esittää mielipiteen anonyymisti.