T6
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T6 rohkaista oppilasta harjoittelemaan monenlaisia jokapäiväisiä viestintätilanteita sekä toimimaan niissä aloitteellisesti. (Ranska A1 7L T6 S3 s. 215) (Ranska A1 8L T6 S3 s. 218) (Ranska A1 9L T6 S3 s. 221)
Espoon näkökulma:
Harjoitellaan asioimistilanteita ja mielipiteen ilmaisemista sekä omasta maasta ja kulttuurista kertomista
Käsitellään aihealueina Frankofoniaa ja ranskankielisten maiden kulttuuria, matkustamista, ympäristöä ja kestävää kehitystä sekä opiskelua ja työelämää
Työskentelytapoina käytetään esimerkiksi monipuolisia suullisia pari- ja ryhmätöitä kuten draamaharjoituksia, haastatteluja, videointeja ja projektityöskentelyä
Harjoitellaan ja kannustetaan käyttämään erilaisia viestintästrategioita kuten puhekumppanin apuun tukeutumista ja nonverbaalia viestintää
Harjoitellaan työelämässä tarvittavia ranskan kielelle ja kulttuurille ominaisia viestintätapoja
Voidaan harjoitella esimerkiksi työhaastattelutilannetta
Kannustetaan aktiivisuuteen viestintätilanteessa, rohkaistaan käyttämään omaa kielitaitoa luovasti ja soveltaen virheistä välittämättä
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä
Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä ja maailmassa, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Lisäksi otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema sekä kielialueen elämänmuoto. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä.. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Paikallinen tarkennus:
Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä ja maailmassa, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Lisäksi otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema sekä kielialueen elämänmuoto. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
osaa arvioida omaa ja toisten argumentointia.