T9
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS:
T9 innostaa oppilasta tutkimaan omien valintojensa eettisiä ulottuvuuksia ja niiden vaikutusta hyvinvointiin ja kannustaa kestävään elämäntapaan
S2 Keskeisinä aiheina ovat uskonnot yksilön ja yhteiskunnan voimavarana sekä uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutus eri puolilla maailmaa, uskontojen vaikutukset yhteiskuntiin ja kulttuuriin.
UO S2 Uskontoihin liittyvä ajankohtainen tieto ja sen arviointi tulee ottaa huomioon opetuksen sisältöjä valittaessa.
S3 Valittavien sisältöjen tulee avata elämänkysymyksiä ja ikäkauteen sekä minäkuvaan liittyviä pohdintoja. Opetuksessa käsitellään ajankohtaisia ja yhteiskunnallisia eettisiä kysymyksiä kuten ekososiaalinen sivistys, osallistuminen ja vaikuttaminen yhteisöissä ja yhteiskunnassa sekä uskonnot rakentamassa yhteiskunta- ja maailmanrauhaa.
UO S3 Tutkitaan ortodoksisen etiikan perustana olevaa ihmiskäsitystä sekä kirkon opetusta. Syvennetään tietoa ortodoksisista kirkollisista käytänteistä hyvän elämän tukena. Pohditaan omaan elämään, yhteiskunnan jäsenyyteen, ympäristöön ja luontoon sekä globaaliin vastuuseen liittyviä kysymyksiä. Nostetaan keskusteluun mediassa esiintyviä ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä osana yhteiskuntakeskustelua. Pohditaan eettisten arvojen tiedostamista, soveltamista ja merkitystä ihmisenä kasvamisessa ja omassa arjessa.
Espoon näkökulma:
Ortodoksinen ihmis- ja pelastuskäsitys suhteessa muiden uskontojen ja katsomusten käsityksiin
Ortodoksisen elämäntavan merkitys omassa elämässä
Paastoaminen; kasvu ihmisenä.
Eettinen ajattelu. Vapaus ja vastuu koko luomakunnasta sekä itsestään
Ekologinen ajattelu
Asketismi ja hengellinen ohjaus hengellisenä ja henkisenä kehitysmahdollisuutena omassa elämässä
Ev.lut 9L Espoo s. 517, Ortodoksi 7L Espoo s. 569, 8L Espoo s. 579, 9L Espoo s. 586, Katolinen 7L Espoo s. 638, 8L Espoo s. 645, 9L Espoo s. 654, Islam 7-9L Espoo s. 677, Juutalainen 7L Espoo s. 697, 8L s. 701, 9L s. 702
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
oppii huomioimaan omia yksilöllisiä tapojaan kokea mediasisältöjä ja tekemään valintoja niidenkin sisältöjen parissa, joiden käyttämisen ikärajat mahdollistavat.
osaa arvioida omien julkaisuiden vaikutuksia ja seurauksia.