T5

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T5 rohkaista oppilasta improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen.

S1 Opetuksessa on keskeistä ilmaisutaitojen ja kuvittelukyvyn monipuolinen kehittäminen. 

S2 Musiikillisessa toiminnassa kiinnitetään huomiota myös tulkintaan ja musiikin ilmaisullisiin keinoihin.

S4 Musisointitilanteissa syntyneet oppilaiden luovat tuotokset ja sävellykset sisältyvät myös ohjelmistoon. 

Ohjataan oppilasta rytmi- ja melodiaimprovisaatioon (esimerkiksi kaksi-, kolmi-, nelisävelikkö tai pentatoninen asteikko). Ohjataan oppilasta toteuttamaan omia tai ryhmässä suunniteltuja pienimuotoisia sävellyksiä, äänimaisemia, liikeimprovisaatioita tai liikesarjoja. Tuotoksissa voidaan integroida eri taiteenaloja esimerkiksi draama, kuva, runo, tanssi tai tarina. Omia tai ryhmissä suunniteltuja ja toteutettuja sävellyksiä myös teknologiaa hyödyntäen. 5lk

Tavoitteena vuosiluokilla 4-6

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Oma biisi (sävellytys)

Tehtävän rakenne

Yleiset ohjeet

Opettajan kommentit

Oppilaslähtöinen tapa tehdä sävellyksiä. 

Oppilaiden kommentit

Tehäänks taas GarageBandilla? Millon tehdään uudestaan biisejä?

Muita tietoja:

Alta löydät ohjevideot biisin tekoon GarageBandillä. 

GarageBand - ALOITUS + SOITTIMIEN VALINTA
GarageBand - BIISIN ÄÄNITYS
GarageBand - LIVE LOOPSIT
GarageBand - PLAY PIANO + GUITAR.MOV