T9
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T9: innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.
Espoon näkökulma:
Moniaistiset havainnot. Lähiympäristön arkkitehtuuri esim. oma koulu, koulumatka ja koti (Espoon tuomiokirkko, Albergan kartano, Villa Elfvik). Havaintoja uusien ja vanhojen rakennusten eroista. Luonnonympäristö, vaihtelevat tekniikat, digitaalisuus (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
osaa ohjatusti liittää laitteen langattomaan verkkoon.
osaa kirjautua laitteelle ja ympäristöihin omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
noudattaa yksinkertaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä. Hän osaa kertoa, mitä tekee.
osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää teksti.
osaa ratkaista laitteiden yleisiä häiriötilanteita.
ymmärtää laitteiden asetuksia ja osaa muuttaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
tunnistaa joitakin teknologiaan liittyviä suureita ja mittayksiköitä.
tietää koulun käytössä olevat digitaaliset palvelut ja osaa kirjautua niihin. Hän osaa käyttää digitaalisia palveluja vuosiluokalle riittävällä tavalla.
osaa ohjatusti siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen välillä.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa ohjatusti käyttää opetuksen ulkopuolisia paikallisesti käytössä olevia järjestelmiä, joissa on oppilaan koulunkäynnin kannalta merkityksellistä tietoa.
osaa ohjatusti antaa oikeuksia digitaalisille palveluille.
ymmärtää, mitä tarkoittaa, kun sovellus pyytää oikeuksia.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
harjoittelee löytämään tallennetun sisällön.
hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioda, siirtää, poistaa.
ottaa kuvia, videokuvaa ja äänittää sekä tekee yksinkertaisia muokkauksia.
hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa palvelussa (monimuotoiset tekstit).
tuottaa sisältöä puheen avulla.
osaa muokata tekstiä: tekstin aktivointi, kirjainkoon ja -lajin valinta.
osaa ohjatusti tehdä teoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
osaa tuottaa ja tulkita yksinkertaisia taulukoita ja diagrammeja.
harjoittelee kommentoimaan toisten tuottamia sisältöjä.
osaa käyttää kosketusnäyttökynää tarkoituksenmukaisesti.
tuntee erilaisia omaan tuottamiseen tarkoitettuja digitaalisia palveluita ja osaa käyttää niitä. Hän on kiinnostunut kuvien, videoiden ja äänen käsittelystä ja tuottaa sisältöä itsenäisesti.
ymmärtää, että on hyvien tapojen mukaista pyytää kuvattavalta lupa. Hän ymmärtää, että kuvaa ei voi julkaista ilman lupaa.
tutustuu tekijänoikeuksien periaatteisiin ja ymmärtää, mitä ne käytännössä tarkoittavat.
ymmärtää mitä tarkoittaa tekijä, teos, oikeus ja tekijänoikeus.
harjoittelee hakemaan ja käyttämään materiaalia.
osaa ohjatusti arvioida tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
tuottaa lyhyitä monimuotoisia tekstejä haetun tiedon perusteella.
osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
osoittaa kiinnostusta tutkimukseen liittyvää teknologiaa kohtaan.
osaa ohjatusti ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
osaa ohjatusti hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa näkyväksi tekemiseen.
osaa ilmaista itseään yhdistelemällä ohjatusti kuvaa, videota, ääntä, tekstiä tai animaatiota.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
tunnistaa ja osaa käyttää vuorovaikutusta edistäviä emojeja.
Verrataan uutta ja vanhaa kuvaamalla
Aika: vähintään 45 min (+ matkaan kuluva aika)
Laite: sellainen jolla voi ottaa kuvia
Sovellus: StopMotion, iMovie tai laitteen kamera
Huom: Sopii lukuvuoden alkuun tehtäväksi
Parityö tai pienryhmät
Otetaan kuvia vanhasta ja uudesta koulutalosta. Mitä eroja löydät, onko jotain samaa?
Käydään läpi käytettävän sovelluksen perusperiaatteet.
Mietitään etukäteen mitä voidaan havainnoida: katto, seinät, ikkuna, ovet, materiaalit...
Ideoita voi hakea vaikka Eliel Saarisen tuotannosta, linkki verkkosivulle: https://finnisharchitecture.fi/architect/eliel-saarinen/
Muistuta, että kaikki ryhmässä olevat ottavat kuvia. Voit antaa ohjeet montako kuvaa kukin ottaa. Ei ole vääriä tai oikeita kuvia.
Katsotaan ja keskustellaan ryhmien ottamista kuvista. Muistetaan taputukset ja kehut jokaiselle ryhmälle.
Huomaathan, että tehtävää voi vaikeuttaa/ eriyttää ottamalla Digitaalisen osaamisen kuvauksista erilaisia lisäosia tehtävään - eri ryhmillä voi olla myös erilainen tehtävä eriyttämisen näkökulmasta.
Vanhan koulun ovi.
Uuden koulun ovi.
Vanhan koulun katto.
Uuden koulun katto.
Opettajan kommentit
Helppo parityö, joka tukee yhteistyötä ja uusiin kavereihin tutustumista. Tehtävä sopii lähiympäristön historiaan tutustumiseen. Kiva, kun tehtävän pystyi tekemään ulkona. Samalla tulee mietittyä miten ottaa hyvä kuva.
Oppilaiden kommentit
Kuvailu oli kivaa, kun otettiin vuorotellen kuvia. Hauska tehdä pareittain. Helppo tehtävä ja saa liikuntaa. Kiva nähdä muitten ottamia kuvia. Kuvaparit vanhasta ja uudesta oli helppo löytää.
Tietokulma:
Ohjelmia, hankkeita ja strategioita
Muotoilu- ja arkkitehtuuriosaamisen merkitys on viime vuosikymmeninä nostettu esiin useissa kansallisissa ohjelmissa ja strategioissa. Arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatuksen hankkeet ja strategiat auttavat suunnittelemaan arkkitehtuuri-, muotoilu- ja kansanperintöopetusta eri koulutusasteille. Löytyisikö tätä kautta hanke, johon haluat osallistua oman opetusryhmäsi kanssa, tai koulutus, jonka haluat käydä? Menneistä hankkeista voi saada ideoita ja materiaalia omaan opetukseen.
Linkki opetushallituksen keräämään linkkipankkiin: Https://www.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasvattajat/materiaaleja-arkkitehtuuri-ja-muotoilukasvatukseen