T9

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T9: innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta 

S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa. 

S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn. 

S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.  Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta. 

Espoon näkökulma: 

Moniaistiset havainnot. Lähiympäristön arkkitehtuuri esim. oma koulu, koulumatka ja koti (Espoon tuomiokirkko, Albergan kartano, Villa Elfvik). Havaintoja uusien ja vanhojen rakennusten eroista. Luonnonympäristö, vaihtelevat tekniikat, digitaalisuus (1lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa ikkunoita puutalossa.

Verrataan uutta ja vanhaa kuvaamalla

Aika: vähintään 45 min (+ matkaan kuluva aika)

Laite: sellainen jolla voi ottaa kuvia

Sovellus: StopMotion, iMovie tai laitteen kamera

Huom: Sopii lukuvuoden alkuun tehtäväksi

Parityö tai pienryhmät


Ideoita voi hakea vaikka Eliel Saarisen tuotannosta, linkki verkkosivulle: https://finnisharchitecture.fi/architect/eliel-saarinen/

Vanhan koulun ovi.

Vanhan koulun ovi.

Uuden koulun ovi.

Uuden koulun ovi.

Vanhan koulun katto.

Vanhan koulun katto.

Uuden koulun katto.

Uuden koulun katto.

Opettajan kommentit

Helppo parityö, joka tukee yhteistyötä ja uusiin kavereihin tutustumista. Tehtävä sopii lähiympäristön historiaan tutustumiseen.  Kiva, kun tehtävän pystyi tekemään ulkona.  Samalla tulee mietittyä miten ottaa hyvä kuva. 

Oppilaiden kommentit

Kuvailu oli kivaa, kun otettiin vuorotellen kuvia. Hauska tehdä pareittain. Helppo tehtävä ja saa liikuntaa. Kiva nähdä muitten ottamia kuvia. Kuvaparit vanhasta ja uudesta oli helppo löytää.

Tietokulma:

Ohjelmia, hankkeita ja strategioita

Muotoilu- ja arkkitehtuuriosaamisen merkitys on viime vuosikymmeninä nostettu esiin useissa kansallisissa ohjelmissa ja strategioissa. Arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatuksen hankkeet ja strategiat auttavat suunnittelemaan arkkitehtuuri-, muotoilu- ja kansanperintöopetusta eri koulutusasteille. Löytyisikö tätä kautta hanke, johon haluat osallistua oman opetusryhmäsi kanssa, tai koulutus, jonka haluat käydä? Menneistä hankkeista voi saada ideoita ja materiaalia omaan opetukseen. 

Linkki opetushallituksen keräämään linkkipankkiin: Https://www.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasvattajat/materiaaleja-arkkitehtuuri-ja-muotoilukasvatukseen

Muita tietoja