T10: Auttaa oppilasta avartamaan kulttuurinäkemystään ja erittelemään koulun ja yhteiskunnan monikielisyyttä ja kulttuurista monimuotoisuutta sekä tunnistamaan kulttuurien samanlaisuuksia ja erilaisten ilmiöiden kulttuurisidonnaisuutta.
S4 Vertaillaan suomea oppilaille tuttuihin kieliin ja tutkitaan, miten kielet vaikuttavat toisiinsa. Tutustutaan elokuvaan, teatteriin ja mediakulttuuriin. Vahvistetaan kulttuurisen monimuotoisuuden ymmärrystä vertailemalla kulttuurisia kokemuksia eri puolilta maailmaa ja eri aikoina. Tutkitaan kriittisesti median toimintatapoja omassa elämässä ja yhteiskunnassa.
Kielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokalla 9
Opetuksessa on luontevaa ottaa sisältöjä esille läpäisevästi kaikilla luokka-asteilla
Edistetään suullisilla harjoituksilla monimuotoisuutta ja yhdenvertaisuutta (vuoropuhelu, väittely, puhe-esitykset)
Tarkastellaan median ja sosiaalisen median vaikuttamiskeinoja
(Suomi2, T10, S4, sivu 69)
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
ymmärtää teknologiaan liittyviä mahdollisuuksia ja riskejä globaalissa maailmassa.
ymmärtää sosiaalisen median merkitystä yksilölle ja yhteiskunnallisesti.
tiedostaa teknologian käytön ja omien valintojen vaikutukset ympäristöön. Hän pyrkii omalla toiminnallaan edistämään kestävää tulevaisuutta.
pohtii ja keskustelee teknologiaan liittyvistä eettisistä ja moraalisista kysymyksistä.
ymmärtää digitaalisissa palveluissa tapahtuvaa vaikuttamista ihmisen käyttäytymiseen.