T3

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T3: Innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla 

S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa. 

S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn. 

S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.  Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta. 

Espoon näkökulma:

Mielikuvituksen kehittäminen, kuvantulkinta, uskallus esitellä ja kertoa omista töistä  (1lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Kuva juoma-automaatista.

Juomapiste

Mikä lisää viihtyvyyttä koululla? Mitkä tekniset laitteet luovat viihtyvyyttä?

Aika 45 min

Kolmen hengen ryhmät

Laite: Sellainen, jolla voi ottaa kuvia


Kuvassa pehmoeläin.

Pehmoeläimet tuovat viihtyisyyttä.

Kuvassa kello.

Kello on tärkeä, jotta osaa olla ajoissa.

Kuvassa ruokalan ruokalinjasto.

Hyvä ruoka on tärkeää viihtyvyystekijä.

Kuvassa kirjahylly.

Kirjat ja kirjahyllyt ovat tärkeitä.

Kuvassa videotykki.

Toimiva opetusteknologia on lasten mielestä tärkeää.

Kuvassa liikuntavälineitä.

Liikuntavälineet välkille innostavat lapsia.

Kuvassa piano.

Musiikki on tärkeää.

Kuvassa koulun käytävän seinä, jolla värikkäitä kuvia.

Kuvat seinillä luovat viihtyisyyttä.

Opettajan kommetit

 Uutta koulua suunnitellaan. Hyvä nähdä mitä asioita lapset pitävät tärkeinä viihtyvyyden näkökulmasta. Hyvä tehtävä. Ryhmätyönä onnistui hyvin. Pääsivät myös harjoittelemaan esiintymistä.

Oppilaiden kommentit

Kiva tehtävä. Oli helppo löytää viihtyvyyttä lisääviä juttuja. Kiva tehdä ryhmässä.

Muita tietoja


O kuvat

Kuvien ottaminen

*tietyllä kirjaimella alkavia kuvia