T3
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T3: Innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.
Espoon näkökulma:
Mielikuvituksen kehittäminen, kuvantulkinta, uskallus esitellä ja kertoa omista töistä (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
havainnoi ja ymmärtää teknologian vaikutuksia arjessa.
Juomapiste
Mikä lisää viihtyvyyttä koululla? Mitkä tekniset laitteet luovat viihtyvyyttä?
Aika 45 min
Kolmen hengen ryhmät
Laite: Sellainen, jolla voi ottaa kuvia
Keskustelkaa ensin yhdessä asioista, jotka lisäävät koulussa viihtymistä, jotta oppilaat saavat esimerkkejä kuvattavista asioista.
Keskustelkaa mitä tarkoitetaan teknologisilla laitteilla.
Sopikaa kuvausalue ja miten käytävillä liikutaan. Muistutetaan valokuvauslaitteiden huolellisesta käytöstä.
Muistutetaan myös, että kaikkien kuvausideoita pitää kunnioittaa ryhmässä ja että jokaisen tulee saada kuvata vuorollaan.
Sovitaan vähimmäismäärä kuvien otolle. Esimerkiksi, että kaikki ottavat kaksi kuvaa ryhmässä. Ryhmän tulee myös kulkea yhdessä.
Sovi kuinka kauan kuvauskohteita voi etsiä ja käyttää aikaa kuvien otolle. Esimerkiksi 15 minuuttia.
Katsotaan kaikkien ryhmien kaikki kuvat esim. dokumenttikameralla. Ryhmä esittelee kuvien avulla ajatuksiaan viihtyvyyttä lisäävistä asioista.
Pehmoeläimet tuovat viihtyisyyttä.
Kello on tärkeä, jotta osaa olla ajoissa.
Hyvä ruoka on tärkeää viihtyvyystekijä.
Kirjat ja kirjahyllyt ovat tärkeitä.
Toimiva opetusteknologia on lasten mielestä tärkeää.
Liikuntavälineet välkille innostavat lapsia.
Musiikki on tärkeää.
Kuvat seinillä luovat viihtyisyyttä.
Opettajan kommetit
Uutta koulua suunnitellaan. Hyvä nähdä mitä asioita lapset pitävät tärkeinä viihtyvyyden näkökulmasta. Hyvä tehtävä. Ryhmätyönä onnistui hyvin. Pääsivät myös harjoittelemaan esiintymistä.
Oppilaiden kommentit
Kiva tehtävä. Oli helppo löytää viihtyvyyttä lisääviä juttuja. Kiva tehdä ryhmässä.
Muita tietoja
Opettaja näyttää kuvatyökalun laitteesta. Hän kertoo, että kuvat otetaan vaakasuunnassa.
Opettaja kertoo, millä kirjaimella alkavia kuvia otetaan. Parityö.
Oppilaat kiertävät koulua ja ottavat opettajan antamalla kirjaimella alkavia kuvia.
Oppilaat palaavat luokkaan ja näyttävät toisilleen ottamiaan kuvia.
Opettaja voi antaa toisen kirjaimen, millä kirjaimella alkavia kuvia otetaan.
Oppilaat voivat lopuksi itse miettiä, millä kirjaimella alkavia kuvia ottavat.