T8
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T8: Rohkaista oppilasta pitämään yllä viestintätilannetta käyttäen monenlaisia viestinnän jatkamisen keinoja
S3: Opetellaan kuulemaan ja puhumaan englantia monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä ja toiminta englanninkielisissä ympäristöissä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri ja kiinnostuksen kohteet. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota.
Espoon näkökulma:
Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa vuorovaikutustilanteiden harjoittelussa.
Osallistutaan mahdollisuuksien mukaan kansainvälisiin yhteistyöprojekteihin, kuten Erasmus+, e-Twinning.
Hyödynnetään kotikansainvälisyyttä.
Rohkaistaan käyttämään kielitaitoa kansainvälisessä Espoossa.
Pyritään luomaan positiivinen, kannustava ja turvallinen ilmapiiri.
Harjoitellaan erilaisia asioimistilanteita
Tavoitteena vuosiluokalla 5-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
osaa muokata yhdessä työstettävää dokumenttia.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
tutustuu ja käyttää vuorovaikutuksellisia digitaalisia palveluja turvallisessa ympäristössä ikärajan huomioiden.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa. Hän osaa tarvittaessa lähettää tiedostoja.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
hallitsee tekstinkäsittelyohjelman perusteet.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
osaa kommentoida ja antaa palautetta.
osaa hyödyntää digitaalisten palvelujen vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa lähettää sähköpostin ja vastata siihen hyvien tapojen mukaisesti, tilanteeseen tarkoituksenmukaisella tavalla.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee toisten auttamista ongelmatilanteissa.
Kuva luotu Microsoft Copilotilla.
Julkkishaastattelu
Tarvittavat laitteet: Tietokone/iPad
Parityö
Kesto: Kaksi oppituntia
Oppilaat kirjoittavat englanniksi haastattelutekstin Google Slidesiin pareittain ja äänittävät tekstinsä lopuksi. Haastattelussa toinen oppilas on haastattelija ja toinen joku kuuluisuus. Opettaja voi määrittää keskusteluun joitain kriteerejä, kuten että kysymykset pitää olla imperfektissä tai sen pitää sisältää konditionaalimuotoja.
Tekstin on tarkoitus olla sujuva keskustelu, eli siihen pitää sisällyttää kohteliaita ilmauksia ja reagointia.
Jos tehtävän haluaa tehdä iPadillä, voi käyttää myös ChatterPix Kids-sovellusta.
Klikkaa Rec-kohdasta aloittaaksesi nauhoituksen
1. Oppilaat kirjoittavat tekstinsä Google Slidesiin niin, että yksi kysymys on aina yhdellä dialla.
Videokuvan saa halutessaan pois päältä kameran kohdalta
2. Oppilaat tekevät esitykseensä ääni- tai videotiedostot. Äänitteen voi liittää suoraan Slides-esitykseen. Oppilaat voivat lukea koko esityksen diojen tekstit samaan äänitiedostoon.
Oranssista play-napista painamalla saa jaettua äänitiedoston ja diat opettajalle.
3. Valmiin tehtävän äänityksineen saa ulos klikkaamalla videotallenteista play-nappia. Tehtävän voi sitten voi palauttaa Classroom-tehtävään Drive-tallennuksen kautta tai jakaa opettajalle.
Opettajan kommentit
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
