T4
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T4 ohjata oppilasta etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä.
Tavoite on sama kaikissa uskonnoissa. Sisältöalueet ja Espoon näkökulmat kannattaa tarkistaa kunkin uskonnon kohdalta ePerusteissa olevasta Espoon opetussuunnitelmasta.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6 (poikkauksena muista uskonnoista tavoitteena 4-6 Ev.lut. )
Osaamiskuvaukset:
Osaa etsiä tietoa erilaisista digitaalisista mediasisällöistä, kuten verkkosivut, digitaaliset lehdet tai radio- ja tv-uutiset. Oppilas osaa käyttää hakusanoja tiedon hankinnassa.
Harjoittelee lukemaan ja tulkitsemaan kuvaajia, taulukoita ja diagrammeja ja hyödyntää osaamistaan mediasisältöjä, kuten uutisia, tarkastellessaan.
Osaa käyttää mediaa välineenä uusien asioiden opettelussa.
Kuva tehty tekoälyllä.
Projektityö eri uskonnoista
Oppilaat tekevät esitelmiä Slidesilla tai PowerPointilla kristinuskosta, islamista ja juutalaisuudesta.
Oppilaat jaetaan kolmen hengen ryhmiin ja jaetaan yhdessä aiheet.
Projektissa voidaan etsiä tietoa esimerkiksi seuraavista aiheista:
Otsikko: Aihe sekä ryhmäläisten nimet
Uskonnon esittely yleisesti.
Mainitkaa seuraavat asiat: pyhä kirja, Jumala, keskeiset henkilöt, uskonnon kannattaja, kannattajamäärä, symboli, pyhäkkö, pyhäpäivä. Kuva symbolista
Pyhä kirja
esittele uskonnon pyhäkirja
Jumala ja keskeinen henkilö
Esittele Jumala ja keskeinen henkilö
Pyhäkkö
Esittele uskonnon pyhäkkö (kirkko, moskeija, synagoga)
Pyhä kaupunki
esittele uskonnon pyhä kaupunki tai tärkeässä asemassa oleva kaupunki
Uskonto Suomessa
Esittele miten uskonto näkyy Suomessa
montako jäsentä siihen kuuluu, paljonko pyhäkköjä jne.
Tiivistelmä
Kirjoita mielestäsi kolme tärkeintä asiaa omasta uskonnostasi
Lisäksi extra teemoja jokainen omalle dialleen esim. historia, tunnetut henkilöt.
Lopuksi voidaan työt esitellään koko luokalle tai pienissä ryhmissä siten, että jokainen aihealue tulee esiteltyä kaikissa ryhmissä.
Lisäksi oppilaat voivat tehdä Kahoot-tietokilpailun oman esityksensä sisällöistä.
Opettajan kommentit:
Selkeä työtapa ja ohjeistus, jolla oppilaat saavat tehtyä kattavan esitelmän aiheestaan. Kahoot kiva lisä niin oppilaiden tulee keskittyä esitelmään kunnnolla, jotta pärjäävät tietovisassa. Tärkeää painottaa, että vastaukset tulee löytyä esitelmästä. Välillä se tuppaa oppilailla unohtumaan.
Oppilaiden kommentit:
Oli kiva tutustua muihin uskontoihin ja tehdä yhdessä hommia. Kahoottia oli kiva tehä ja pelata.