T1 +T5 

Ohjelmointiosaaminen

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T1: Tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä


S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.

S2: Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin. Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa. Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla. Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0-20 ja sitten lukualueella 0-100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa. Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen. Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin. 

S3: Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä. Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan. Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.

S4: Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja. 

Espoon näkökulma:

Alkuopetuksen aikana korostetaan yhteisen toiminnan, leikin ja pelillisyyden merkitystä oppimisessa. Opetuksessa pyritään siihen, että opetettava sisältö opitaan kokemukseen perustuvilla harjoitteilla ennen oppikirjatyöskentelyyn siirtymistä. (2. lk

T5: Ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja

S1-S4 sama kuin edellä T1 kohdassa

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Tällä sivulla on kolme tehtävää - katsothan kaikki!

Aihe: vaiheittaiset toimintaohjeet, yksinkertaiset komennot ja toistorakenne

Tehtävä 1

Kuva on luotu Microsoft Bing Image Creatorilla.

Värikuningas

Koko ryhmän leikki

noin 15 min. 

esim. toiminnan alkuleikki

Tavoite: tutustua ehdolliseen ohjeeseen: vain tietyt ehdot täyttävä toiminta toteutetaan.

Opettajan kommentti

Yhdessä mallintamisen jälkeen tehtävä oli helppo toteuttaa. Tehtävän suorittaminen kehitti oppilaan suunta- ja sijaintikäsitteiden hallintaa sekä suuntien hahmottamista. Itse kulkemalla ruudukossa, oppilas huomasi, että kulkusuunnalla on väliä. 

Tehtävä 2

Kuva pallomatosta, jonka päällä on eläinhahmo.
Ohjelmointikortit.pdf

Pulpetin päällä ohjelmointia

Kesto: 20-30 min.

Pari- tai ryhmätyöskentely.

Tarvitaan pieniä eläinhahmoja ja alusta pulpetille.

Paperia ja kyniä.

Liitteenä nuolikortit. 

Vinkki: Tehtävää voi eriyttää vaihtamalla nuolikorttien määrää koodia tehdessä.

Tehtävä 3 (tehtävä sopii myös liikuntaan ja musiikkiin)

Kuvassa taputtavat kädet.

Kehorytmeillä ohjelmointia

Kesto 20 min

Ryhmätyöskentely

Tarvitaan kehorytmikortit ja lukumääräkortit.

Vinkki: Sarjoista voidaan muodostaa yhteisen esityksen esittämällä kaikki sarjat peräkkäin. 

Kehorytmikorttien sijaan voidaan tehtävä toteuttaa liikekorteilla. 

Opettajan kommentit

Oppilaat motivoituivat sarjojen tekemisistä ja kehorytmien toistamisesta yhdessä toisten kanssa. Tämä tehtävä oli helppo ja vaivaton toteuttaa. Oppilaalla oli aktiivinen rooli. 

Oppilaiden kommentit


Muita tietoja