Erilaiset ilmaisukeinot ja omat tulkinnat

Medialukutaito, Mediasisältöjen tulkinta

Espoon EOPS: 

Opettaja etsii yhdessä lasten kanssa heille luontevia tapoja työskennellä ja oppia ja kehittää omaa osaamistaan vastaamaan niitä. 

Esiopetuksen ohjatussa toiminnassa ja leikissä lapset opettelevat toimimaan yhteistyössä muiden kanssa ja asettamaan tavoitteita omalle ja yhteiselle toiminnalle. 

Esiopetuksessa tuetaan lasten kuvallisen ajattelun ja kuvailmaisun kehittymistä tekemällä, tulkitsemalla ja arvioimalla erilaisia kuvia.  

Lapsia rohkaistaan kokeilemaan erilaisia kuvan tekemisen tapoja, välineitä ja materiaaleja. Kuvan tekemisen taitoja harjoitellaan moniaistisesti esimerkiksi maalaamalla, rakentamalla ja mediaesityksiä tekemällä. Lasten kanssa havainnoidaan heidän itse tuottamiensa kuvien lisäksi taideteoksia, median kuvia, esineiden muotoilua sekä rakennetun ja luonnon ympäristön kohteita. Lapsia ohjataan tulkitsemaan ja kertomaan ajatuksiaan kuvallisista viesteistä. Kuvia tarkasteltaessa kiinnitetään huomiota esimerkiksi väreihin, muotoihin, materiaaleihin, tekijään, esitysyhteyteen ja kuvien herättämiin tunteisiin. 

Opetuksessa käytetään monipuolisesti lastenkirjallisuutta. Lapsia rohkaistaan tutkimaan ja lukemaan oman taitonsa mukaisesti erilaisia tekstejä sekä kertomaan ja ilmaisemaan eri tavoin kuulemastaan tai lukemastaan. 

Erityisen tärkeää opetuksen liittäminen lasten kokemusmaailmaan ja heidän toimintaympäristöönsä on matemaattisten taitojen opettelussa sekä teknologia- ja ympäristökasvatusten toteuttamisessa. 

Digitaalisen osaamisen kuvaus, Medialukutaito: 

Kuvassa nalle tietokoneella.

Kuva on luotu Microsoft Bing Image Creatorilla.

Tuttu satuhahmo kylässä

Ryhmätyö

Päätetään yhdessä esim. jo luetuista saduista tai katsotuista lastenohjelmista tuttu hahmo. Jos hahmosta on saatavilla pehmolelu, se on hyvä, mutta A4 -kokoinen kuvakin toimii. 

Virittelynä aiheeseen voi olla open tekemä intro, jossa hän on valokuvannut hahmoa ryhmätiloissa silloin kun lapset eivät ole paikalla. Hahmo voi tehdä open hommia, olla tietokoneella, syödä jonkun paikalla, olla lepäämässä jonkun sängyssä, leikkiä lasten leluilla, pukea naulakoilla jne. Aika kiva aloitus kuvien katselulle on, että kuulkaa, täällä on ollut joku yötä, mitä hän on tehnyt yöllä. Siitä voi olla huoneessa joku merkki. esim. kaatunut lasi, kesken jäänyt leikki lattialla tms. Lelu voi löytyä lopulta jonkun sängystä, tai sohvalta nukkumasta. Mielikuvitus on rajana! 

Katsotaan yhdessä kuka on ollut meillä salaa kylässä ja mitä kaikkea hän on puuhannut lasten poissaollessa. 

Mietitään samanlainen vierailu toiseen ryhmään. Nyt lapset keksivät mitä hahmo huoneessa tekee ja asiat kuvataan. Jätetään joku  "vinkki" ja lopulta katsotaan toisen ryhmän kanssa yhdessä tämän seikkailut heillä. 

Open kommentti: Tässä tehtävässä mielikuvitus on rajana! Lasten into tutkia, mitä on tapahtunut ja lopulta ratkaista se, on käsinkosketeltava. Itsekin tempautuu tapahtumiin mukaan!

Lapsen kommentti: Meillä on käynyt tonttu! Se löytyi kirjahyllystä nukkumasta! Me keksittiin tontulle lisää seikkailuja.