T7
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T7: Ohjata oppilasta harjoittelemaan vuorovaikutusta aihepiiriltään monenlaisissa tilanteissa rohkaisten viestinnän jatkumiseen mahdollisista katkoksista huolimatta
S3: Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan englantia monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä ja toiminta englanninkielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään englanninkielistä aineistoa esimerkiksi ympäristöstä, verkosta ja kirjastosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon englannin kielen levinneisyys ja asema globaalin kommunikaation kielenä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan englannin kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä.
Espoon näkökulma (6. lk)
Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa vuorovaikutustilanteiden harjoittelussa
Osallistutaan mahdollisuuksien mukaan kansainvälisiin yhteistyöprojekteihin, kuten Erasmus+, e-Twinning
Rohkaistaan käyttämään kielitaitoa kansainvälisessä Espoossa
Pyritään luomaan positiivinen, kannustava ja turvallinen ilmapiiri
Harjoitellaan erilaisia asioimistilanteita
Tavoitteena vuosiluokilla 3-4 ja 6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas:
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa. Hän osaa tarvittaessa lähettää tiedostoja.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
hallitsee tekstinkäsittelyohjelman perusteet.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
osaa kommentoida ja antaa palautetta.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tutustuu ja käyttää vuorovaikutuksellisia digitaalisia palveluja turvallisessa ympäristössä ikärajan huomioiden.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
osaa muokata yhdessä työstettävää dokumenttia.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
osaa hyödyntää digitaalisten palvelujen vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa lähettää sähköpostin ja vastata siihen hyvien tapojen mukaisesti, tilanteeseen tarkoituksenmukaisella tavalla.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
osallistuu työskentelyyn, keskusteluun ja vaikuttamiseen koulun digitaalisessa palvelussa.
ymmärtää mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa palveluissa. Hän osaa nostaa esiin itselleen merkityksellisiä kysymyksiä ja aiheita digitaalisissa palveluissa.
osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee toisten auttamista ongelmatilanteissa.
Luonnonsuojelujuliste
Kielen käyttö, kirjallinen tuottaminen + tekstin ymmärtämisen taidot (T1, T4, T5, T6, T7, T9, T10 + T11)
Tuotos: luonnonsuojelujuliste
Aiheena luonnonsuojelu ja kestävä kehitys sekä vaikuttaminen
VINKKI: jos koululla on Canvasta edu-versio, toimii tämä työkalu tähän tehtävään mainiosti.
Sanataideteos omasta lomasta
Kuva luotu Microsoft Copilot -tekoälyn avulla.
Suullinen tuottaminen + kielen käyttö (T6, T7, T9 + T11)
Sanataideteos omasta lomasta Word Art + lomasta kertominen suullisesti
Harjoitellaan luokan edessä esiintymistä englanniksi