Luokitellaan, vertaillaan ja järjestetään
Ohjelmointiosaaminen, Looginen ajattelu ja tiedonkäsittely
Espoon EOPS:
Oppimisympäristöt muodostavat pedagogisesti monitahoisia ja joustavia kokonaisuuksia. Ne tarjoavat mahdollisuuksia leikkiin, luoviin ratkaisuihin ja asioiden monipuoliseen tarkasteluun lapsia motivoivia ja toiminnallisia työtapoja käyttäen.
Lapsia ohjataan tulkitsemaan ja kertomaan ajatuksiaan kuvallisista viesteistä. Kuvia tarkasteltaessa kiinnitetään huomiota esimerkiksi väreihin, muotoihin, materiaaleihin, tekijään, esitysyhteyteen ja kuvien herättämiin tunteisiin.
Opetuksessa tutustutaan tutkivaan työtapaan. Lapsia rohkaistaan tekemään kysymyksiä ja etsimään niihin yhdessä selityksiä. Lapset opettelevat vertailemaan, luokittelemaan sekä järjestämään havaintojen tai mittausten pohjalta saatuja tietoja. Heitä rohkaistaan tekemään päätelmiä ja keksimään ratkaisuja arjen ongelmiin sekä kokeilemaan ratkaisuja.
Toiminta suunnitellaan niin että siinä on paljon mahdollisuuksia luokitella, vertailla, asettaa järjestykseen asioita ja esineitä sekä löytää ja tuottaa säännönmukaisuuksia.
Opettajan ohjauksessa lapset tutustuvat ympäristössä oleviin muotoihin ja harjoittelevat nimeämään niitä.
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
lapsia ohjataan luokittelemaan, vertailemaan ja järjestämään asioita tietyin perustein, kuten muoto, koko tai väri.
Luokitellaan, vertaillaan ja järjestetään
Ryhmätyö ja parityö
Aika 45 min tai enemmän
Harjoitellaan koko ryhmän kanssa leikillisesti luokittelemaan, vertailemaan ja järjestämään.
Ideoita koko ryhmän yhteiseen osaan:
Pituusjärjestys (lyhimmästä pisimpään - käännetään myös toisinpäin jolloin jonossa onkin pisin ensin ja lyhin viimeisenä).
Nimen ensimmäiset kirjaimet aakkosjärjestyksessä (jono).
Vaatteiden perusteella vaaleimmasta tummempaan ( ja toisinpäin).
Yksiväriset paidat toiseen jonoon ja moniväriset toiseen jonoon.
Ideoita pistetyöskentelyyn parin kanssa:
Loogiset palat ( Reikä keskellä - ilman reikää | Eri värit kasoihin | Isot - pienet jne).
Multilinkit: jatka sarjaa tai toinen parista tekee kymmenen multilinkin tornin ja antaa ohjeet omalle parilleen, joka tekee ohjeiden mukaan samanlaisen, parilla selät vastakkain jne
Legot (samanlaisia | samanvärisiä jne).
Koko ja muoto.
Tee ohjeen mukaan samanlainen ilman, että näet mallin.
Kummallekin voisi olla pieni rasia, jossa on samanväriset multilink-palikat.
Samanväriset legot omiin kasoihin.
Samanlaiset legot omiin ryhmiisä.
Opettajan kommentti:
Yhteistyö onnistui vaikka pari olikin sellainen, jonka kanssa ei ollut vielä paljon tehty yhteistyötä. Hyvä kehittävä tehtävä, koska joutuu miettimään kahta ratkaisua samasta asiasta. Toinen oikea ratkaisu ryhmittelyssä voi laajentaa omaa ajattelutapaa. Oman kehon käyttäminen oli hyvä juttu - kaikki kelpaa ja kaikille on paikka. Tehtävä sopii tälle ikäryhmälle.
Esioppilaiden kommentit:
Hauskinta oli multilinkit, legot ja loogiset palat. Mikään ei ollut vaikeaa. Oli helppo antaa ohje ja ottaa vastaan ohje. Tultiin hyvin toimeen.