T2
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen |toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T2: Aktivoida oppilasta hankkimaan historiallista tietoa erilaisista ikätasolle sopivista lähteistä sekä arvioimaan niiden luotettavuutta
S4: Perehdytään maailmansotiin, kylmään sotaan ja sodista selviytymiseen erityisesti tavallisten ihmisten ja ihmisoikeuskysymysten näkökulmasta. Paneudutaan ihmisoikeusrikoksiin kuten holokaustiin ja muihin kansanvainoihin sekä ihmisoikeuksien edistämiseen.
S5: Tarkastellaan arkielämän historiaa ja tämän päivän juuria. Kehityksen yksilölle tuomien saavutusten ohella perehdytään elinkeinorakenteen muutokseen ja palveluammattien yleistymiseen sekä kaupungistumiseen.
S6: Syvennytään kehittyneiden ja kehittyvien maiden yhteiseen historiaan sekä uudenlaisten poliittisten jännitteiden syntyyn ja ratkaisuihin maailmassa.
Tavoitteena vuosiluokilla 7-8
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
osaa etsiä tietoa eri medialähteistä ja tarkastella tiedonhankintatapojaan kriittisesti.
arvottaa erilaisia mediasisältöjä tietolähteinä ja pohtii perustellen niiden käyttökelpoisuutta ja luotettavuutta.
osaa arvioida mediasisällön välittämän tiedon luotettavuutta tarkistamalla esimerkiksi tekijän ja julkaisuyhteyden, käyttämällä käänteistä kuvahakua sekä vertailemalla tietoa muihin lähteisiin ja perustietoihinsa.
hyödyntää sisällön luotettavuutta arvioidessaan ymmärrystään erilaisista tekstilajeista ja kiinnittää huomiota sisällön tyylillisiin piirteisiin ja ilmaisutapoihin.
perustelee mielipiteensä ja esittää sen rakentavasti. Oppilas osaa ottaa rakentavasti kantaa toisten esittämiin, myös eriäviin, näkemyksiin. Oppilas harjoittelee argumentointia.
osaa arvioida omaa ja toisten argumentointia.
kuvan lähde https://www.flickr.com/photos/polandmfa/8736838453
Virtuaalinen Auschwitz
Virtuaalinen Auschwitz
https://panorama.auschwitz.org/tour2,en.html
Klikkaa yllä olevaa linkkiä. Pääset virtuaaliselle kierrokselle Auschwitz- Birkenaun keskitys- ja tuhoamisleirille, joka sijaitsee eteläisessä Puolassa lähellä Krakovan kaupunkia.
Tutustu leiriin nuolien avulla, joilla pääset etenemään sen sisällä. Nuolilla pääset myös ehjinä säilyneisiin parakkeihin ja muihin rakennuksiin. Sivun alalaidassa on "map" -painike, joka avaa koko leirin kattavan kartan. Kartassa olevat pisteet vievät sinut suoraan eri kohteisiin.
Vastaa seuraaviin kysymyksiin:
1) Etsi puiset asuinparakit. Jokaisessa parakissa asui jopa 2000 vankia. Kuvaile niiden olosuhteita. Esimerkiksi mistä vangit saivat lämpöä talvella?
2) Etsi lastausalue (unloading ramp), jonka kautta vangit tuotiin. Lastausalueella tapahtui valikointi, jossa heti tapettavat ja orjatyöhön otettavat valikoitiin. Mikä on jätetty muistomerkiksi alueelle?
3) Etsi wc- ja pesuhuoneparakki. Vangit saivat aamulla 5 minuuttia aikaa käydä vessassa. Millaiset olosuhteet arvelisit vessoissa olleen? Perustele.
4) Etsi naisten leiri. Naisten leirin tunnistat tiilestä rakennetuista parakeista. Jokaisella laverilla nukkui 4-5 naista. Millaisia asioita tästä todennäköisesti seurasi?
5) Mene kaasukammioille. Miksi luulet, että saksalaiset räjäyttivät kaasukammiot lähtiessään? Löydätkö paikan, mihin poltettujen tuhka heitettiin?
6) Löydätkö parakkien seinistä piirroksia tai kirjoituksia? Mistä ne kertovat?
7) Jos ehdit tehdä tehtävän nopeasti, tutustu SS:n laatimaan valokuva-albumiin:
https://www.yadvashem.org/yv/en/exhibitions/album_auschwitz/index.asp
Kuvissa on dokumnetoitu Unkarin juutalaisten saapumineen, valikointi ja tuhoaminen leirillä. Löydätkö kuvista samoja Kohteita kuin virtuaalisella kierroksellasi? Mitkä kuvat ovat mielestäsi erityisen järkyttäviä/liikuttavia?