Tutustutaan algoritmeihin tutkimalla erilaisia toimintaohjeita
Ohjelmointiosaaminen, Ohjelmointiin liittyvä toiminta, käsitteet ja perusrakenteet
Espoon EOPS:
Esiopetuksen tehtävä on tarjota lapsille mahdollisuuksia harjoitella vuorovaikutus- ja ilmaisutaitoja turvallisesti vertaisryhmän ja lähiyhteisön aikuisten kanssa.
Oppimisympäristöjen tulee olla turvallisia ja terveellisiä. Ne tarjoavat myös mahdollisuuksia leikkiä ja työskennellä rauhassa ja kiireettömässä ilmapiirissä.
Leikkiessään lapset oppivat ja hahmottavat maailmaa. Tämän vuoksi leikki eri muodoissaan on keskeistä esiopetuksessa. Kokemukselliset ja toiminnalliset työtavat tarjoavat elämyksiä ja vahvistavat lasten oppimismotivaatiota.
Oppimisen ja yhteisöllisten toimintatapojen kehittymisen tukemiseksi esiopetuksessa käytetään esimerkiksi erilaisia pelejä. Yhdessä työskenneltäessä lapsia rohkaistaan kyselemään, ihmettelemään, tutkimaan, päättelemään ja ratkaisemaan ongelmia sekä toimimaan tavoitteellisesti yhteisen päämäärän suuntaisesti. Lapsille järjestetään myös mahdollisuuksia kokeilla ja toimia itsenäisesti.
Lapset suunnittelevat ja valmistavat opettajan ohjauksessa myös pitempikestoisen käsityön.
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
tutustutaan algoritmin käsitteeseen tutkimalla erilaisia toimintaohjeita ja tapoja antaa ohjeita. Kokeillaan leikillisesti toimintaohjeiden antamista ja noudattamista.
Vohvelityöt, bee-bot, kaverin koodaaminen
Esimerkkejä ohjelmoinnillista ajattelua tukevista leikeistä:
Maa-meri- laiva
Kapteeni käskee
Seuraa johtajaa
Väripeili
Arvaa kuka?
Piirrä samanlainen ohjeen mukaan
Ohjaa robottia
Rakentajarobotti
Laita kuvat järjestykseen
Käskyketjut ( esim. käsien pesusta)
Origamit
Parilla silmät sidottuna – toinen ohjaa
Rytmi – ja taputusleikit
Noppapelit
Salakielet
Ihmisrobotti
Tee ohjeen mukaan