T3
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen
Espoon OPS:
T3: Ohjata oppilasta kehittämään taitoaan esittää kysymyksiä ja tehdä perusteltuja päätelmiä havaintojensa pohjalta
S3: Tutkitaan lukujonon säännönmukaisuutta sekä jatketaan lukujonoa säännön mukaan. Tutustutaan tuntemattoman käsitteeseen.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/Päivitetty OPS 2023
Ohjelmointiosaamisen kuvaukset:
Vuosiluokilla 3-6 oppilas
osaa hahmottaa yhteyksiä eri kokonaisuuksien välillä. Lisäksi oppilas osaa löytää ja kuvata asioiden välisiä syy-seuraussuhteita.
osaa käyttää ongelman ratkaisuun erilaisia tapoja ja ratkaisukaavoja sekä kokeilee luoda niitä myös itse.
osaa arvioida ratkaisuja hyödyntäen jotakin kriteeriä, kuten toimivuus, luettavuus tai tehokkuus.
osaa laatia täsmällisiä ja yksityiskohtaisia toimintaohjeita käyttäen toisto- ja valintarakenteita. Oppilas etsii ja korjaa virheitä toimintaohjeissa sekä ohjelmakoodissa.
osaa hyödyntää tuotoksissaan omia havaintoja, mittauksia tai antureita ja yhdistää niihin robotiikkaa. Oppilas jalostaa olemassa olevia ratkaisuja harjoitellen iteratiivista työskentelyä eli toistuvaa ideointia, tekemistä, testaamista ja jatkokehittelyä.
osaa tunnistaa animaatioiden ja pelien ohjelmoinnillisia piirteitä.
osaa käyttää ohjelmointiin liittyviä työskentelytapoja ja -välineitä luovaan ilmaisuun ja omaan tuottamiseen sekä erilaisten ilmiöiden ja aiheiden tutkimiseen ja selittämiseen eri oppiaineissa ja niitä yhdistävissä kokonaisuuksissa.
osaa käyttää graafista ohjelmointiympäristöä ja osaa laatia sillä oman ohjelman, animaation tai pelin.
(kuva: innokas.fi)
Robotti kilpailuja
Tehtävässä opitaan käyttämään ohjelmoinnille ja innovoinnille tyypillistä iteratiivista kehitysprosessia sekä tekemään toimivia ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä. Lisäksi tehtävässä opitaan robotiikan perusperiaatteita.
Muodostetaan 2-3 hengen ryhmiä, joissa robotit rakennetaan.
Tutustaan käytössä olevan robotiikkasarjan komponentteihin, ohjelmointiin ja mekaniikkaan. Ideoikaa yhdessä erilaisia kilpailuja, joissa robotit voisivat mittelöidä. Ideoinnin apuna voidaan käyttää oikeita urheilulajeja. Sopivia robottisarjoja ovat esimerkiksi Lego Spike ja EV3 sekä VEX IQ.
Hyviä esimerkkilajeja ovat esimerkiksi sumopaini ja "Robotti-imuri".
Sumossa vastakkain olevat robotit pyrkivät työntämään toisen robotin ulos kilpailualustalta Voitte aluksi käyttää robotiikkasarjojen mukana tulevia rakennusohjeita ja jalostaa sen pohjalta robotit ryhmien tehtävään sopiviksi ja ryhmän näköisiksi.
Robotti-imuri: Levittäkää rajatulle alueelle metallisia aluslevyjä tai muita kevyitä metalliesineitä, jotka tarttuvat magneetteihin. Kiinnittäkää robottiin pieniä magneetteja. Oppilaiden tehtävä on tehdä robotille ohjelma, joka kerää mahdollisimman paljon kentällä olevia aluslevyjä 30 sekunnissa.
Opettajan kommentit
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
Lisäohjeita robottien sumo-ohjelmointiin löydät Innokkaan sivuilta: https://www.innokas.fi/turnaus/innokas-lajit/innokas-xsumo/