T5
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon OPS:
T5: Ohjata ja tukea oppilasta ongelmanratkaisutaitojen kehittämisessä
S1: Kehitetään oppilaiden taitoja löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Syvennetään taitoa vertailla, luokitella ja asettaa järjestykseen, etsiä vaihtoehtoja systemaattisesti, havaita syy- ja seuraussuhteita sekä yhteyksiä matematiikassa. Suunnitellaan ja toteutetaan ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.
S2: Syvennetään ja varmennetaan oppilaiden ymmärrys kymmenjärjestelmästä. Käsitystä lukujen rakenteesta, yhteyksistä ja jaollisuudesta monipuolistetaan tutkimalla ja luokittelemalla lukuja. Harjaannutetaan taitoa laskea peruslaskutoimituksia päässä. Harjoitellaan yhteen- ja vähennyslaskualgoritmeja sekä varmistetaan niiden osaaminen. Varmistetaan kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja opitaan kertotaulut 6-9. Varmistetaan kertotaulujen 1-10 osaaminen. Harjoitellaan kertolaskualgoritmia ja varmistetaan sen osaaminen. Opiskellaan jakolaskua sekä sisältö- että ositusjakotilanteissa. Harjoitellaan lukuyksiköittäin jakamista. Hyödynnetään laskutoimitusten ominaisuuksia ja niiden välisiä yhteyksiä. Oppilaita ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että he oppivat arvioimaan tuloksen suuruusluokan. Kaikkia laskutoimituksia harjoitellaan monipuolisissa tilanteissa hyödyntäen tarvittavia välineitä. Pohjustetaan negatiivisen luvun käsite ja laajennetaan lukualuetta negatiivisilla kokonaisluvuilla. Opitaan murtoluvun käsite ja harjoitellaan murtolukujen peruslaskutoimituksia eri tilanteissa. Kerto- ja jakolaskussa pitäydytään luonnollisella luvulla kertomisessa ja jakamisessa. Perehdytään desimaalilukuihin osana kymmenjärjestelmää ja harjoitellaan peruslaskutoimituksia desimaaliluvuilla. Perehdytään prosentin käsitteeseen. Pohjustetaan prosenttiluvun ja -arvon ymmärtämistä ja harjoitellaan niiden laskemista yksinkertaisissa tapauksissa. Hyödynnetään murtoluvun, desimaaliluvun ja prosentin välisiä yhteyksiä.
S3: Tutkitaan lukujonon säännönmukaisuutta sekä jatketaan lukujonoa säännön mukaan. Tutustutaan tuntemattoman käsitteeseen. Tutkitaan yhtälöä ja etsitään yhtälön ratkaisuja päättelemällä ja kokeilemalla.
S4: Rakennetaan, piirretään, tutkitaan ja luokitellaan kappaleita ja kuvioita. Luokitellaan kappaleet lieriöihin, kartioihin ja muihin kappaleisiin. Tutustutaan tarkemmin suorakulmaiseen särmiöön, ympyrälieriöön, ympyräpohjaiseen kartioon ja pyramidiin. Luokitellaan tasokuviot monikulmioihin ja muihin kuvioihin sekä tutkitaan niiden ominaisuuksia. Perehdytään tarkemmin kolmioihin, nelikulmioihin ja ympyrään. Perehdytään pisteen, janan, suoran ja kulman käsitteisiin. Harjoitellaan kulmien piirtämistä, mittaamista ja luokittelemista. Tarkastellaan symmetriaa suoran suhteen. Ohjataan oppilaita havaitsemaan myös kierto- ja siirtosymmetrioita ympäristössä esimerkiksi osana taidetta. Käsitellään koordinaatistosta ensin ensimmäinen neljännes ja laajennetaan sitten kaikkiin neljänneksiin. Tutustutaan mittakaavan käsitteeseen ja käytetään sitä suurennoksissa ja pienennöksissä. Ohjataan oppilaita hyödyntämään mittakaavaa kartan käytössä. Harjoitellaan mittaamista ja kiinnitetään huomiota mittaustarkkuuteen, mittaustuloksen arviointiin ja mittauksen tarkistamiseen. Mitataan ja lasketaan erimuotoisten kuvioiden piirejä ja pinta-aloja sekä suorakulmaisten särmiöiden tilavuuksia. Ohjataan oppilaita ymmärtämään, miten mittayksikköjärjestelmä rakentuu. Harjoitellaan yksikönmuunnoksia yleisimmin käytetyillä mittayksiköillä.
S5: Kehitetään oppilaiden taitoja kerätä tietoa järjestelmällisesti kiinnostavista aihepiireistä. Tallennetaan ja esitetään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla. Käsitellään tilastollisista tunnusluvuista suurin ja pienin arvo, keskiarvo ja tyyppiarvo. Tutustutaan todennäköisyyteen arkitilanteiden perusteella päättelemällä, onko tapahtuma mahdoton, mahdollinen vai varma.
Espoon näkökulma:
Oppilaita ohjataan käyttämään tietoa itsenäisesti ja vuorovaikutuksessa toisten kanssa ongelmanratkaisuun, argumentointiin, päättelyyn ja johtopäätösten tekemiseen sekä uuden keksimiseen. (4. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa hahmottaa yhteyksiä eri kokonaisuuksien välillä. Lisäksi oppilas osaa löytää ja kuvata asioiden välisiä syy-seuraussuhteita.
osaa käyttää ongelman ratkaisuun erilaisia tapoja ja ratkaisukaavoja sekä kokeilee luoda niitä myös itse.
osaa arvioida ratkaisuja hyödyntäen jotakin kriteeriä, kuten toimivuus, luettavuus tai tehokkuus.
osaa laatia täsmällisiä ja yksityiskohtaisia toimintaohjeita käyttäen toisto- ja valintarakenteita. Oppilas etsii ja korjaa virheitä toimintaohjeissa sekä ohjelmakoodissa.
osaa tunnistaa animaatioiden ja pelien ohjelmoinnillisia piirteitä.
Sytytettäisiinkö lamppu?
Aika 45min kerrallaan
Parityö
Sopii myös ensimmäiseksi graafisen ohjelmointiympäristön kokemukseksi oppilaille. Kieliriippumaton.
Sovellus: Lightbot (ilmainen iPad ja Anroid) Ei saa kirjautua!
Erityistä huomioitavaa:
Erityisesti tytöt innostuivat tästä sovelluksesta. Tämä sopii myös hyvin luokkiin, jossa on äidinkieleltään muita kuin suomenkielisiä graafisen ympäristön takia - onnistumisen elämyksiä tulee kaikille.
Ohjaa alusta alkaen parityötä niin, että toisen vuorolla ei saa näpytellä koodeja vaan neuvominen tapahtuu sanoilla.
Parityössä onnistuminen tuottaa yhteistä iloa!
Muistuta vielä, että tämä ei ole kilpailu ja vertaileminen parien kesken ei ole tarpeen.
Alla opettajalle alkuun ratkaisuavaimia aloitustasolle. Kokeile ensin itse saatat kokea onnistumisia itsekin!
Jaa luokka pareittain. Kerro, että tehtävänä on vuorotella koodaajaa. Toinen saa auttaa.
Näytä koko luokalle 1. tason 1 ja 2 tehtävä (dokumettikameran avulla tai esim. monikosketusnäytölle heijastamalla)
Jaa tabletit ja anna oppilasparien edetä omassa tahdissaan.
Ryhmästä löytyy aina niitä, jotka etenevät vauhdilla - hyödynnä heidän ongelmanratkaisutaitojaan.
Ensimmäisellä kerralla voi olettaa, että parit ehtivät aloituksesta 1-7 tasolle - 2-5 tasolle (jos aikaa on 45 minuuttia.)
Pikaohje Lightbot
Valitse kieli oikeasta yläkulmasta
Kun tason on kerran pelannut - lukko poistuu. Aloita tasosta 1.
Sovellus neuvoo alkuun.
Tason 1-2 ratkaisu
Tason 1-3 ratkaisu
Tason 1-4 ratkaisu
Tason 1-5 ratkaisu
Tason 1-6 ratkaisu
Tason 1-7 ratkaisu
Tason 1-8 ratkaisu
Nyt alatkin jo päästä kiinni juoneen! Jatketaan vielä vähän yhdessä
2. taso onneksi olkoon! Vielä vähän lisää yhdessä!
Tason 2-1 ratkaisu
Tason 2-2 ratkaisu
Tason 2-3 ratkaisu
Tason 2-4 ratkaisu
Jaksaa jaksaa - joko koukutuit? Nyt pääsetkin itse ratkomaan tehtäviä omin voimin! Onnea matkaan. Muista hyödyntää parviälyä luokassasi.
Opettajan kommentit
Innostava oppilaille. Hyvä tehdä parityönä, tulee samalla harjoiteltua vuorovaikutustaitoja. Sovellus sopii sellaisille oppilaille, joilla on oppimisen pulmia tai joilla suomen kieli vielä kehittyy. Hyvä ensimmäinen graafinen ohjelmointiympäristö. Oppilailla oli paljon onnistumisia. Innostunutta työskentelyä luokassa. Sopii 4. luokalle.
Oppilaiden kommentit
Tosi kiva. Koodaus on kivaa. Tää on mun lempipeli! Mikä sen nimi on? Mä haluun jatkaa pelaamista. Vika oli ihmeellinen, kun ei ollu tilaa koodeille mut sitte käytettiin P1.