T8
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T8 rohkaista oppilasta ilmaisemaan katsomustaan ja kuuntelemaan muiden katsomuksellisia kannanottoja.
S1 Harjoitellaan toisen kohtaamista ja erilaisten näkökulmien arvostamista.
S2 Pohditaan esimerkiksi tietämisen, uskomisen ja luulemisen merkityksiä. Harjoitellaan oman näkemyksen erittelyä ja perustelemista suhteessa eri kulttuureihin ja katsomuksiin.
Dialogitaitojen opettamiseen on olemassa materiaalia esim. Askelia katsomusdialogiin osoitteessa espoo.fi/agora. 5-6 A
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6 (Huom A/B /C)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää opetuksen ulkopuolisia paikallisesti käytössä olevia digitaalisia palveluja, joissa on oppilaan koulunkäynnin kannalta merkityksellistä tietoa.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
Kani-sorsa-illuusio. Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_illusion
Optisten harhojen pohdintaa
Etsi hakukoneen kuvahaulla optisia harhoja, jotka voi nähdä kahdella eri tavalla. Hyvä hakusana on "figure-ground illusions".
Valitse muutama kuva, joista keskustelette yhdessä luokan kanssa. Hyviä kysymyksiä ovat esimerkiksi yllä olevasta kuvasta:
Katso kuvaa Mitä näet siinä? Onko se kani vai sorsa?
Ketkä näkivät siinä ensin kansin ja ketkä sorsan?
Mitä luulet, miksi näit ensin sen, minkä näit?
Katsotaan useita kuvia. Oppilaat valitsevat yhden optisista illuusioista, josta kirjoittavat vihkoon tai tietokoneella:
Mitä näit valitussa kuvassa ensin? Mieti, miksi näit tämän ensin. Miksi samasta kuvasta voi nähdä eri asioita? Kirjoita oma selityksesi siitä, miten silmät ja aivot luovat optisia harhoja.
Jaa työsi opettajan tai luokkatoverisi kanssa. Kertokaa toisillenne, mitä näitte kuvissa ja miksi. Keskustelkaa siitä, miten optiset harhat voivat olla hauskoja tai hämmentäviä.