T4
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T4 ohjata oppilasta tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa.
S1 Tutustutaan yhteiskunnan toimintaan yksilön, perheen ja muiden lähiyhteisöjen näkökulmasta. Pohditaan, kuinka jokainen voi itse vaikuttaa lähiyhteisön turvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Lisäksi perehdytään työntekoon, ammatteihin, omaan rahan käyttöön ja talouden hoitoon sekä vastuulliseen kuluttamiseen arjen tilanteissa.
S2 Perehdytään erilaisiin oppilasta lähellä oleviin yhteisöihin, niiden jäsenten oikeuksiin ja velvollisuuksiin, sekä harjoitellaan yhteistä päätöksentekoa. Opetuksessa tarkastellaan demokraattisen toiminnan arvoja ja perusperiaatteita kuten ihmisoikeuksia, tasa-arvoa sekä yhdenvertaisuutta. Tutustutaan Suomen eri kulttuureihin ja vähemmistöryhmiin.
Tavoitteena vuosiluokalla 5
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Osaa antaa joitain esimerkkejä mediasisältöjen vaikutuksesta omaan toimintaansa, tietoihinsa, mielipiteisiinsä ja mielikuviinsa. Oppilas tarkastelee vaikutuksia kriittisesti.
Osaa antaa joitain esimerkkejä mediasisältöjen vaikutuksesta omaan toimintaansa, tietoihinsa, mielipiteisiinsä ja mielikuviinsa. Oppilas tarkastelee vaikutuksia kriittisesti.
Tietää mediatoimialan tehtäviä yhteiskunnassa. Oppilas havainnoi median toimintaa esimerkiksi seuraamalla uutisia.
(kuva luotu Copilot tekoälyllä)
Myönteiset mediasisällöt omassa elämässä
Lähdetään yhdessä miettimään myönteisiä kokemuksia median käytöstä ja myönteisistä medioista.
Tehdään myynti-ilmoituksia hyviksi koetuista medialaitteista, -sisällöistä ja -ympäristöistä, jotka ovat tuoneet omaan elämään myönteisiä asioita ja kokemuksia. Tällaisia voivat olla esimerkiksi uusi opittu asia, uusi kaveri tai ilahduttava ja hyvää oloa tuova mediasisältö.
Myynti-ilmoitukseen pitää sisältyä se, miten mediaa käytetään, kenelle tuote sopisi, miksi se on hyödyllinen tai mikä siinä on erityistä.
Valitkaa vain sisältöjä, jotka noudattavat sallittuja ikärajoja. Myynti-ilmoitus tehdään digitaalisin menetelmin. Se voi esimerkiksi olla kuva tai video.
Esitellään omat myynti-ilmoitukset ja keskustellaan erilaisista medioista. Pohditaan myös, millaisista mediasisällöistä tai tekemisestä median parissa ei tule hyvä olo. Mikä voi kiukuttaa tai mistä voi tulla paha mieli tai epämukava olo?
Opettajan kommentit
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
Työtavan alkuperä: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf