T7: Ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin
S2: Etsitään tietoa eri lähteistä ja laajennetaan tietämystä luetun avulla. Harjoitellaan arvioimaan tekstien ja lähteiden luotettavuutta.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
tunnistaa teknologiaan liittyviä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
käyttää hakukonetta monipuolisesti. Hän osaa tehdä tarkennettuja hakuja.
Valitaan aihe, josta halutaan etsiä tietoa tietotekstiä varten. Aihe voi olla vapaavalintainen tai jokin opiskeltava teema.
Opettaja käyttää copilottia oppilaiden kysymysten perusteella: Kirjoita alku tietotekstiin, joka kertoo valitusta aiheesta.
Tämän jälkeen voidaan kysyä lisäksi hyviä tietolähteitä tietotekstiä varten.
Tämän jälkeen oppilaat kirjoittavat tekstinsä Docsilla tai Wordilla.
Kun teksti on valmis, opettaja pyytää vielä palautetta oppilaiden teksteistä tekoälyltä ja oppilaat muokkaavat tekstiä kehitysehdotuksien perusteella.
Tärkeää myös keskustella oppilaiden kanssa tekoälyn eettisestä käytöstä, esimerkiksi siitä, että mitään henkilökohtaisia tietoja ei saa tekoäly-sovellukseen laittaa.
Työtavassa käytettiin Microsoftin Copilot-sovellusta. Työtapa toteuttiin opettajajohtoisesti opettajan Copilotilla (löytyy Edgestä), koska oppilailla ei vielä ollut käyttöoikeutta Copilot-sovellukseen.