T2: Johdattaa oppilasta tunnistamaan erilaisia historian lähteitä
S4: Tutustutaan tieteessä, taiteessa ja ihmisten uskomuksissa tapahtuneisiin muutoksiin.
S5: Tarkastellaan kehitystä Suomessa 1600–1700-luvuilla.
S4:n ja S5:n opetuksessa korostetaan historiallisen tiedon käyttämistä
Opetuksen elävöittäminen mahdollisuuksien mukaan taidekasvatusta hyödyntäen
Suositellaan, että alakoulun historian opetuksen viimeisenä oppisisältönä käydään läpi tieteen, taiteen ja ihmisten uskomusten murrosvaihe
Museovierailut, esim. Kansallismuseo
Historian sisältöjen linkittäminen yhteiskuntaopin sisältöjen kanssa
Tavoitteena vuosiluokilla 4-6
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
Tavoitteena luoda luokan yhteinen muistiinpano-Padlet, johon on kerätty keskiajan tärkeimmät asiat (myös mikä tahansa muu suurempi aihekokonaisuus toimii hyvin)
Oppilaat työskentelevät ryhminä. Ryhmillä on omat tutkimusaiheensa.
Ryhmät rakentelevat aiheestaan muistiinpanon Padletin omaan osioon.
Pyritään myös valitsemaan ja jakamaan hyviä lähteitä koko luokalle (oppilaat voivat liittää muistiinpanoihinsa esim. videoita ja kuvia. )
Ohjeet Padletin luomiseksi:
Mene padlet.com ja luo @eduespoo-tunnuksilla käyttäjäprofiili
Luo uusi Padlet-pohja ylävalikon linkin "+Tee" kautta
Valitse "tyhjä taulu"
Valitse muoto "seinä" ja "ryhmitä osiot julkaisun mukaan" (jolloin voit itse luoda valmiiksi otsikot eri osioihin)
Voit myös ottaa asetuksista pois päältä kommentit ja reaktiot
Kun olet luonut pohjan valmiiksi, voit jakaa pääsyn Padlettiin oppilaille nuolikuvakkeen kautta esim. QR-koodilla ja oppilaat voivat alkaa rakennella muistiinpanojaan.