T2
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T2: Johdattaa oppilasta tunnistamaan erilaisia historian lähteitä
S4: Tutustutaan tieteessä, taiteessa ja ihmisten uskomuksissa tapahtuneisiin muutoksiin.
S5: Tarkastellaan kehitystä Suomessa 1600–1700-luvuilla.
Espoon näkökulma:
S4:n ja S5:n opetuksessa korostetaan historiallisen tiedon käyttämistä
Opetuksen elävöittäminen mahdollisuuksien mukaan taidekasvatusta hyödyntäen
Suositellaan, että alakoulun historian opetuksen viimeisenä oppisisältönä käydään läpi tieteen, taiteen ja ihmisten uskomusten murrosvaihe
Museovierailut, esim. Kansallismuseo
Historian sisältöjen linkittäminen yhteiskuntaopin sisältöjen kanssa
Tavoitteena vuosiluokilla 4-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
Tiedonrakentelua keskiajasta
Tavoitteena luoda luokan yhteinen muistiinpano-Padlet, johon on kerätty keskiajan tärkeimmät asiat (myös mikä tahansa muu suurempi aihekokonaisuus toimii hyvin)
Oppilaat työskentelevät ryhminä. Ryhmillä on omat tutkimusaiheensa.
Ryhmät rakentelevat aiheestaan muistiinpanon Padletin omaan osioon.
Pyritään myös valitsemaan ja jakamaan hyviä lähteitä koko luokalle (oppilaat voivat liittää muistiinpanoihinsa esim. videoita ja kuvia. )
Ohjeet Padletin luomiseksi:
Mene padlet.com ja luo @eduespoo-tunnuksilla käyttäjäprofiili
Luo uusi Padlet-pohja ylävalikon linkin "+Tee" kautta
Valitse "tyhjä taulu"
Valitse muoto "seinä" ja "ryhmitä osiot julkaisun mukaan" (jolloin voit itse luoda valmiiksi otsikot eri osioihin)
Voit myös ottaa asetuksista pois päältä kommentit ja reaktiot
Kun olet luonut pohjan valmiiksi, voit jakaa pääsyn Padlettiin oppilaille nuolikuvakkeen kautta esim. QR-koodilla ja oppilaat voivat alkaa rakennella muistiinpanojaan.