T11
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T11 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin
S3 Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota.
Sanastoa ja rakenteita opetellaan suullisten pariharjoitusten, pienten näytelmien, pelien, leikkien ja laulujen avulla
Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti esimerkiksi videoimalla, äänittämällä ja kirjoittamalla sähköisissä ympäristöissä
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas:
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa. Hän osaa tarvittaessa lähettää tiedostoja.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
hallitsee tekstinkäsittelyohjelman perusteet.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
osaa valita hyvän työasennon ja vaihtelee sitä tarvittaessa.
osaa valita sopivan pituisen jakson työskentelylle.
harjoittelee etsimään ja hyödyntämään eri lähteistä löytämäänsä tietoa.
osaa muokata yhdessä työstettävää dokumenttia.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
osaa suunnitella ja toteuttaa teknologiaa hyödyntävän, yksinkertaisen tutkimuksen tai projektin.
käyttää digitaalisia ympäristöjä tutkimisen välineenä. Hän osaa valita sopivan välineen tutkivaan työskentelyyn.
osaa käyttää luovan työskentelyn ympäristöjä monipuolisesti.
käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
Kielitaidon tasojen kuvaukset: OPH:n kehittyvän kielitaidon asteikko täydennettynä Eurooppalaisen viitekehyksen tarkennuksilla
Tehdään kutsut syntymäpäiväjuhlille!
Forms-tehtäviä
Varsinaisesti alla olevat tehtävät liittyvät tavoitteeseen 3, eli kielen rakenteiden ymmärtämiseen. Tavoitteessa 11 harjoitellaan jo rakenteiden soveltamista omassa tuottamisessa. Rakenteita on toki vaikea soveltaa, ellei niitä ymmärrä, joten siitä syystä on oleellista harjoitella myös rakenteiden ymmärtämistä.
Substantiivien suku, artikkelit ja värisanan muoto
Alla olevasta Forms-tiedostosta näet tehtävän oppilaan näkymästä. Tästä linkistä voit ladata itsellesi muokattavan version. Ethän tee muokkauksia suoraan jaettuun tiedostoon, vaan luot ensin itsellesi kopion, jota vasta muokkaat.
Ranskan omistussanat yksikössä + perhesanat
Tästä löydät linkin muokattavaan pohjaan. Muistathan ensin luoda itsellesi kopion, johon teet omia muokkauksia.