T11

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T11 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin 

S3 Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. 


Sanastoa ja rakenteita opetellaan suullisten pariharjoitusten, pienten näytelmien, pelien, leikkien ja laulujen avulla

Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti esimerkiksi videoimalla, äänittämällä ja kirjoittamalla sähköisissä ympäristöissä

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas:

Kielitaidon tasojen kuvaukset: OPH:n kehittyvän kielitaidon asteikko täydennettynä Eurooppalaisen viitekehyksen tarkennuksilla

Kirjallisen kielitaidon arviointiasteikot.pdf
Suullisen kielitaidon arviointiasteikot.pdf

Tehdään kutsut syntymäpäiväjuhlille!


Tehtävässä harjoiteltavat tavoitteet T5, T7 ja T11, joista T11 tehtävän ydintavoite.

Kutsut tehdään Google-Drawings -työkalulla.

Syntymäpäiväkutsu

Forms-tehtäviä

Varsinaisesti alla olevat tehtävät liittyvät tavoitteeseen 3, eli kielen rakenteiden ymmärtämiseen. Tavoitteessa 11 harjoitellaan jo rakenteiden soveltamista omassa tuottamisessa. Rakenteita on toki vaikea soveltaa, ellei niitä ymmärrä, joten siitä syystä on oleellista harjoitella myös rakenteiden ymmärtämistä.

Substantiivien suku, artikkelit ja värisanan muoto

Alla olevasta Forms-tiedostosta näet tehtävän oppilaan näkymästä. Tästä linkistä voit ladata itsellesi muokattavan version. Ethän tee muokkauksia suoraan jaettuun tiedostoon, vaan luot ensin itsellesi kopion, jota vasta muokkaat.

Ranskan omistussanat yksikössä + perhesanat

Tästä löydät linkin muokattavaan pohjaan. Muistathan ensin luoda itsellesi kopion, johon teet omia muokkauksia.

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja