T4 Puhuva sarjakuva
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T4: Ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta
Espoon näkökulma:
Esim. animaation tekeminen, maalaaminen, piirtäminen, digitaalinen kuva, muovailu, painanta, rakentelu. Kylmät ja lämpimät värit. Visuaalista sanastoa ja kuvataiteen käsitteitä: väri, valo, varjo, liike, tila, vastakohta, rytmi, jännite, tasapaino. (4. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
tuottaa ohjatusti jonkin luovan mediasisällön, kuten animaation tai lyhytelokuvan.
yhdistää tekstiä, kuvaa, liikkuvaa kuvaa ja ääntä omassa median tuottamisessaan.
Laitetaan parityönä tehdyt sarjakuvat puhumaan
Aika: 45 min sarjakuvan piirtämiselle
45 minuuttia ohjeet äänitykselle ja iMovieen tiputtamiselle
30min tuotosten katsomiselle
Laite: iPad
Sovellukset: ChatterKid ja iMovie
Parityö
Muistuta mieleen minkälainen on kaksihahmoinen kaksiruutuinen sarjakuva.
Käyttäkää vahvajälkisiä kyniä / tusseja vahaliituja, jotta piirroksesta saa hyvän kuvan.
Koska puheeseen tarvitaan suu on hyvä ohjeistaa, että hahmoilla on kasvot.
Avaa sovellus
ChatterKid
Aloita uusi projekti napauttamalla keltaista "TAKE PHOTO" painiketta.
Jos haluat katsoa jo tehtyä projektia napauta sovelluksen sisäisen kirjaston punaista painiketta "GALLERY"
Aloita uusi projekti napauttamalla take photo painiketta.
Nenän kuvasta voit hakea tabletin omasta kuvat kansiosta haluamasi etukäteen otetun kuvan sarjakuvan 1 kuvasta.
Voit myös ottaa kuvan sovelluksen sisäisellä kameralla napauttamalla keltaista ympyrää.
Oikean alakulman ympyräpainikkeesta voit valita käytetäänkö etu- vai takakameraa.
Otettuasi kuva sarjakuvan ensimmäisestä piirroksesta
voit piirtää toiselle hahmoista suun sormen pyyhkäisyllä.
(huom. ohjeen kuvituskuvat eivät ole nelosluokkalaisten tekemiä)
Napauta alla olevaa mikrofonia.
Sovellus laskee 3-2-1 jonka jälkeen sinulla on 30 sekuntia aikaa puhua ensimmäisen hahmon repliikki
Äänitys voi kestää korkeitaan 30 sekuntia
Äänittämisen jälkeen voit kuunnella tuotoksen painamalla alas ilmestyvää vihreää ympyrää
Jos äänitys ei onnistunut (muista laittaa äänet päälle) voit tehdä uuden äänityksen napauttamalla alhaalla oikealla olevaa punaista ympyrää.
Kun olet valmis - paina oikeassa yläkulmassa olevaa keltaista NEXT painiketta.
Seuraavaksi pääset tuunaamaan kuvaa omannäköiseksi. Oppilaat pitävät erityisesti sateenkaari -filtteristä.
Alaosan painikkeista voit lisätä myös hattuja ja muita tarroja kuvaan.
Kehyksiä löytyy myös alaosan painikkeiden takaa.
Voit myös lisätä tekstiä kuvaan.
Kun olet saanut tehtyä haluamasi muutokset napauta oikealla ylhäällä olevaa Keltaista NEXT -painiketta
Kuuntele äänitys napauttamalla vihreää ympyrää.
Jos et ole tyytyväinen äänitykseen napauta roskista
Jos haluat tallentaa äänityksen napauta oikean alalaidan "korppua"
Näyttö näyttää tältä. kun sovellus siirtää tallennetta tabletin muistiin
Löydät myös valmiit tallenteet sovelluksen sisäisestä kirjastosta
Toista tämä niin moneen kertaan, että olet saanut tallennettua kunkin hahmon puheenvuorot
Voit katsoa kuvat kansiosta yksittäiset tallenteet oikeassa järjestyksessä
Tai voit tiputtaa yksittäisen tallenteet iMovieen jolloin yksittäisistä tallenteista muodostuu elokuva
Lopuksi voit lisätä kuvat kansiosta yksittäiset tallennetut pätkät iMovieen, josta sarjakuvan vuoropuhelut voidaan katsoa kokonaisuudessaan. Halutessanne voitte lisätä musiikkia tuomaan tunnelmaa elokuvaan.
Monet nelosluokkalaiset osaavat tehdä jo tämän itsekin mutta on hyvä käydä ohjeet läpi, että lopukin osaavat tehdä sen.
ja eikun popparit esiin!
Opettajan kommentit
Sopii oikein hyvin neljännelle luokka-asteelle. ChatterKid on yksinkertainen mutta samalla monipuolinen sovellus. Mielekäs projekti, joka yhdistää käden taidot digitaalisuuteen.
Oppilaiden kommentit
Kiva ja hauska homma. Sai käyttää omia juttuja, mitä ite halus. Sai valita tarroja. Helppo ohjelma käyttää.