T13
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T13: Ohjata oppilasta vahvistamaan kielitietoisuuttaan, innostaa häntä tutkimaan ja tarkkailemaan kieltä ja sen eri variantteja ja harjaannuttaa käyttämään käsitteitä, joiden avulla kielestä ja sen rakenteista puhutaan ja auttaa ymmärtämään kielellisten valintojen vaikutuksia
S4: Tutkitaan kielen vaihtelua tilanteen ja aiheen mukaan ja pohditaan sanojen, ilmaisutapojen ja tekstien merkityksiä.
Espoon näkökulma:
Tarjotaan luku- ja kulttuurielämyksiä ja innostetaan kulttuurin pariin. Harjoitellaan kielenkäyttöä eri tilanteissa ja ympäristöissä (tutkitaan painettua, puhuttua ja digitaalisia tekstejä). (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 3-6/Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvakset:
Oppilas
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa lähettää sähköpostin ja vastata siihen hyvien tapojen mukaisesti, tilanteeseen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Kuva luotu Microsoft Copilotilla.
Beebot-koodausta (sovellettavissa myös ilman robotteja)
Aika: 45min tai 2x45min.
Oppilaat voi jakaa kahteen tai kolmeen ryhmään. Toimii myös koko ryhmällä yhdessä.
Tarvikkeet: Beebot-robotit ja rata (voi tehdä myös itse teipillä lattiaan). Voi soveltaa myös niin, että oppilaat toimivat “Beebotteina” ja luokka ratana.
Aloitus:
Kerrataan virkkeen osat.
Kerrataan sanaluokat: substantiivit, verbit, adjektiivit.
Pohditaan yhdessä millä keinoilla virkettä voi lihavoittaa.
Keksitään yksinkertainen virke ja lihavoitetaan sitä. Haasta oppilaat käyttämään luovia ja mielikuvituksellisia sanoja.
Pelataan:
Jaetaan oppilaat esim. kahteen tai useampaan ryhmään.
Tehdään rata esim. luokan lattialle tai käytetään beebot-rataa.
Valitaan oppilas tai beebot, jota liikutetaan “koodaamalla”.
Oppilaat keksivät rataan sopivia virkkeitä, jonka mukaan “pelinappula” liikkuu radalla.
Ohjeet:
Ensimmäisenä maaliin päässyt joukkue voittaa.
Substantiivilla liikutaan eteenpäin.
Adjektiivillä käännytään vasemmalle.
Verbillä käännytään oikealle.
Esim. Matti maalaa lattiaa = ⬆️➡️⬆️
Lyhyt Matti maalaa lattiaa pensselillä = ⬅️⬆️➡️⬆️⬆️
Helpotus: Komentojen ei tarvitse olla oikeassa järjesteyksessä vaan virkkeen sanoista saatavat komennot voi käyttää missä tahansa järjestyksessä radalla, jos siitä on etua joukkueelle.
Opettajan kommentit
Voidaan soveltaa myös ilman rataa pistelaskuna, jolloin opettaja laatii virkkeelle pisteytyksen ja oppilaat etenevät sen mukaisesti lähdöstä maaliin. Esim. substantiivista 2p., verbistä 1p. ja adjektiivista 2p.