T7
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T7: Harjaannuttaa (auttaa) oppilasta tunnistamaan muutoksia oman perheen tai yhteisön historiassa sekä ymmärtämään, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille.
S4: Tutustutaan tieteessä, taiteessa ja ihmisten uskomuksissa tapahtuneisiin muutoksiin.
S5: Tarkastellaan kehitystä Suomessa 1600–1700-luvuilla.
Espoon näkökulma:
S4:n ja S5:n opetuksessa korostetaan historiallisen tiedon käyttämistä
Opetuksen elävöittäminen mahdollisuuksien mukaan taidekasvatusta hyödyntäen
Suositellaan, että alakoulun historian opetuksen viimeisenä oppisisältönä käydään läpi tieteen, taiteen ja ihmisten uskomusten murrosvaihe
Museovierailut, esim. Kansallismuseo
Historian sisältöjen linkittäminen yhteiskuntaopin sisältöjen kanssa
Tavoitteena vuosiluokilla 4-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
Kartalla historiasta
Tavoite: Tutustutaan keskiaikaan
Mene sivustolle Padlet.com. Luo tunnus @eduespoo.fi -tunnuksilla.
Pääset luomaan uuden Padletin yläreunasta painamalla linkkiä "+Tee"
Valitse oikeasta laidasta "Tekoälyn luomat mallipohjat" ja sieltä "Historiallisten tapahtumien kartta. "
Voit rakentaa kartan teille sopivan aihealueen mukaan, jolloin oppilaat pääsevät hahmottamaan historian tapahtumia maantieteellisesti.
Padletin voi jakaa oppilaille esim. QR-koodilla sivupalkista nuolikuvakkeen kautta
Esimerkki teemasta:
Ristiretket Euroopassa
Kirjoita aiheeksi Ristiretket Euroopassa
Ajanjakso 1000-1400