T9
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T9: Innostaa oppilasta kokeilemaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja omissa kuvissaan
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.
Espoon näkökulma:
Esim. alkuperäiskulttuurit ja taidehistorialliset ajanjaksot. Vaihtelevat tekniikat, esim. jokin kohopainomenetelmä, digitaalisuus. (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
tuntee kuvan, videon ja äänen monipuoliseen käsittelyyn liittyviä digitaalisia palveluita ja käyttää niitä. Hän tuottaa ja jakaa editoitua sisältöä eri aiheista.
https://www.finna.fi/Record/museovirasto.9559FBAE4419754A974B0FF3BD8E9658?sid=3264471360
Kuvan on ottanut Jääskeläinen V, 1909
Kuva on tällä hetkellä Museoviraston kokoelmassa.
Palataan ajassa taaksepäin
Aika 2X45 min
Ryhmätyö 3-4 oppilasta
Tarvitaan
laite, jolla voi tehdä Finna-kuvahaun
Finna kuvahaku:
laite, jolla voi ottaa kuvia
kuvanmuokkaussovellus
Toiminta:
Oppilaat etsivät 3-4 hengen ryhmissä Finna -sivustolta kuvia, jotka toimivat inspiraationa seuraavaksi itse otetulle kuvalle. Kuvassa tulee olla yhtä monta henkilöä, kuin ryhmässä silloin, kun yksi ryhmän jäsen on kuvaaja.
Ryhmän kuvattavat jäsenet menevät samaan asentoon, kuin vanhan kuvan ihmiset.
Kuvaaja kuvaa tilanteen.
Ryhmä päättää yhdessä, miten kuvaa käsitellään. Kuvankäsittelyohjelman filttereistä valitaan se, joka siirtää nykykuvan alkuperäisen vanhan kuvan värimaailmaan.
Vaihdetaan kuvaajaa ja kuva-aihetta tarpeen mukaan. Tavoitteena, että kaikki saisivat myös kuvata.
Jatkotyöstöehdotuksia:
ryhmä suunnittelee kuvan henkilöille tarinan, esimerkiksi ammatin, kuvanottopaikan tai muiden alkuperäisen kuvan vihjeiden avulla. Voi miettiä miksi he ovat asettuneet kuvattavaksi, mitä ennen kuvanottohetkeä tapahtui, tai mitä heti kuvan oton jälkeen tulee tapahtumaan. Ryhmä kirjaa tekstin sopivaan dokumenttiin kuvan liitteksi.
tarvittaessa voidaan etsiä historiallista tietoa hakukoneen avulla ja lisätä faktoja tarinaan.
varmistetaan tekijänoikeusmerkinnät, jos alkuperäistä kuvaa esitellään.
kuva ja tarina esitellään.
Muunnelma: Löytyisikö perheiden vanhoja kuvia, jotka inspiroisivat? Olisiko mahdollista löytää tai tehdä alkuperäiseen kuvaan sopivaa rekvisiittaa?
Opettajan kommentit
Sopiva vaikeusaste kolmosille. Kaikki paneutuivat hyvin ryhmätyöhön heti. Jakoivat hyvin roolit. Oppilaat katsoivat tarkaan kuvia ja antoivat toisilleen ohjeita. Kivasti analysoivat kuvia esimerkiksi kasvojen vakavat ilmeet. Hyvä mahdollisuus ottaa tekijänoikeudet esiin oppilaiden kanssa. Tästä olisi hyvä jatkaa isompaan monialaiseen kokonaisuuteen oppilaiden kanssa. Tekisivätkö tarinan kuvan pohjalta? Askartelisivatko rekvisiittaa kuvaan?
Oppilaiden kommentit
Ne kuvat oli vähän outoja. Oli vähän vaikee löytää samat asennot - onnistui kuitenkin. Asennot oli helppoja, mutta koulusta oli vaikeaa löytää tarpeeksi vanha tausta. Ryhmätyö sujui hyvin. Vaikeammassa kohdassa sovittiin yhdessä mitä tehdään.