T12
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T12: Kannustaa oppilasta kehittämään tekstin tuottamisen prosesseja ja taitoa arvioida omia tekstejä, tarjota mahdollisuuksia tekstien tuottamiseen yhdessä, rakentavan palautteen antamiseen ja saamiseen, ohjata ottamaan huomioon tekstin vastaanottaja sekä toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen
S3: Harjoitellaan lähteiden käyttöä ja merkintää sekä tiedostetaan, miten verkossa tulee toimia eettisesti yksityisyyttä kunnioittaen ja tekijänoikeuksia noudattaen. Harjoitellaan tekstin tuottamisen vaiheita, omien tekstien tarkastelua ja arviointia sekä palautteen antamista ja vastaanottamista.
Tavoitteena vuosiluokka 5-6 / Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
osaa luoda tiedoston yhteistä työskentelyä varten ja liittää muut oppilaat siihen
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
tunnistaa teknologiaan liittyviä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
on kiinnostunut digitaalisten palvelujen turvallisuudesta ja oma-aloitteisesti kiinnittää huomiota turvallisuuteen. Hän ymmärtää digitaalisten palvelujen turvallisuuteen liittyviä erityispiirteitä.
osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
käyttää hakukonetta monipuolisesti. Hän osaa tehdä tarkennettuja hakuja.
harjoittelee etsimään ja hyödyntämään eri lähteistä löytämäänsä tietoa.
osaa arvioida tiedon luotettavuutta. Hän harjoittelee perustelemaan arviotaan.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
osaa käsitellä ja esittää tietoa monipuolisilla tavoilla digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa näkyväksi tekemiseen. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisen palvelun työskentelylleen.
osallistuu luovan tuottamisen verkkoyhteisöihin. Hän pyrkii aktiivisesti parantamaan yhteistä luovaa digitaalista prosessia.
osaa hyödyntää digitaalisten palvelujen vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa lähettää sähköpostin ja vastata siihen hyvien tapojen mukaisesti, tilanteeseen tarkoituksenmukaisella tavalla.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa palveluissa.
Kuva luotu tekoälyllä.
Kirjoitetaan yhdessä kertomus
Tehtävän rakenne:
Ryhmätyö 3-4 henkilön ryhmissä.
Pidempi projekti kirjoittamiseen.
Yleiset ohjeet:
Oppilaiden tavoitteena on kirjoittaa yhdessä kertomus.
Opettaja voi määritellä kertomuksen aiheen raamit kaikille esim. fantasiakertomus tai vaihtoehtoisesti antaa valmiita otsikot kertomuksiin. Oppilaat suunnittelevat yhdessä kertomuksen juonen ennen kirjoitusprosessia.
Oppilaat jakavat juonen niin, että jokainen ryhmän oppilaista tekee yhden osan tekstistä.
Oppilaat luovat yhteisen jaetun tekstidokumentin, jota pystyvät muokkaamaan ja lähtevät yhteisen suunnitelman avulla kirjoittamaan kertomusta. Koska dokumentti on jaettu kaikille ryhmän jäsenille, he voivat tehdä ja työstää tekstiä samaan aikaan.
Valmiit kirjoitukset voidaan vielä vertaisarvioida koko luokan kesken.