T11
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
T11: Tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä laajentaen sekä kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin
S3: Opetellaan puhumaan ja kirjoittamaan englantia monenlaisista aiheista. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi mielipiteen ilmaiseminen ja perusteleminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Valittaessa aiheita otetaan huomioon englannin kielen levinneisyys ja asema globaalin kommunikaation kielenä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan englannin kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä.
Espoon näkökulma
Tehdään tiedonhallintatehtävä englanniksi (ks. Espoon Tiedonhallintataitojen oheismateriaali) sekä pieniä suullisia tai kirjallisia esityksiä tieto- ja viestintätekniikkaa hyväksi käyttäen. (6. lk)
Rohkaistaan käyttämään englantia aina kun mahdollista virheistä välittämättä (6. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 4-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
arvioi tulostamisen tarpeellisuutta ja osaa tulostamisen asetusten perustoiminnot.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
osaa etsiä tallennetun tai jaetun sisällön. Käyttöjärjestelmän vaatiessa oppilas ymmärtää kansio- ja tiedostorakenteen.
osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa. Hän osaa tarvittaessa lähettää tiedostoja.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
hallitsee tekstinkäsittelyohjelman perusteet.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
osaa valita hyvän työasennon ja vaihtelee sitä tarvittaessa.
osaa valita sopivan pituisen jakson työskentelylle.
osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
käyttää hakukonetta monipuolisesti. Hän osaa tehdä tarkennettuja hakuja.
harjoittelee etsimään ja hyödyntämään eri lähteistä löytämäänsä tietoa.
osaa muokata yhdessä työstettävää dokumenttia.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa näkyväksi tekemiseen. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisen palvelun työskentelylleen.
Kielitaidon tasojen kuvaukset: OPH:n kehittyvän kielitaidon asteikko täydennettynä tarkennuksilla Eurooppalaisesta viitekehyksestä
Suullinen koe: mitä tein lomalla
Kirjoitustehtävä lomasta
My Chinese Zodiac Sign: kirjoitustehtävä
Kuva luotu Microsoft Copilot -tekoälyn avulla.