T10
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
T10: Tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä laajentaen ja kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin.
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä
Sisältöjä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta ruotsin kielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Paikallinen tarkennus:
Sisältöjä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta ruotsin kielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus ja oppilaiden kiinnostuksen kohteet sekä suuntautuminen toisen asteen opintoihin, työelämään ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä.
Espoon näkökulma:
Opetellaan kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselle tärkeistä asioista
Harjoitellaan edelleen ääntämistä ja opetellaan soveltamaan joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa
Työskentelyssä korostetaan pari- ja pienryhmätyötä sekä yhdessä oppimista erityyppisissä oppimisympäristöissä, tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
Vieraillaan ja tutustutaan mahdollisuuksien mukaan esim. pääkaupunkiseudun ruotsinkielisiin kouluihin, yhdistyksiin (Hanaholmen, Pohjola-Norden, svenska.nu), teatteriin ja harrastusseuroihin
Kutsutaan ruotsinkielisiä vierailijoita omalle koululle
(RUA 7-9lk T10 S3 VALT 100, 103, 106 Espoo 100, 103, 106) (TKK, T10, Espoo sivut 93-93)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla.
tuottaa ja käsittelee sujuvasti tekstiä käytössään olevalla laitteella.
käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.
osaa osallistua yhteiseen kirjoittamis- tai muuhun sisällön tuottamisen prosessiin digitaalisessa palvelussa.
käyttää sosiaalisen median sovelluksia ikärajojen mukaisesti ja ymmärtää vastuunsa niissä toimimisessa.
osaa ikärajojen puitteissa käyttää sosiaalisen median mahdollisuuksia hyödykseen opiskelussa.
Kuva luotu tekoälyllä.
TET-raportti ruotsiksi
Oppilas kertoo työharjoittelustaan ruotsiksi. Oppilas tallentaa puheen, joka liitetään classroomiin. Äänitetään kotitehtävänä omalla laitteella kotona.
Tehtävässä tulee olla tarkat reunaehdot esim. kesto ja / tai tietty sisältö. Oppilaat voidaan pyytää ensiksi kirjoittamaan käsikirjoitus. Sovitaan näkyykö tallenteessa oppilas vai onko kyseessä äänite ilman kuvaa.
Kerrotaan arvointikriteerit ja harjoitellaan ääntämistä ennen kuvaamista. Voidaan arvoida numeerisesti tai sanallisesti tyydyttävä/hyvä/kiitettävä.