T5
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T5 Ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
S1 Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.
S2 Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.
S3 Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.
Mainonnan vaikutuskeinoja oman työskentelyn avulla.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Osaa antaa joitain esimerkkejä mediasisältöjen vaikutuksesta omaan toimintaansa, tietoihinsa, mielipiteisiinsä ja mielikuviinsa. Oppilas tarkastelee vaikutuksia kriittisesti.
Yhdistää tekstiä, kuvaa, liikkuvaa kuvaa ja ääntä omassa median tuottamisessaan.
Osaa käyttää joitain kielellisiä ja visuaalisia vaikuttamisen keinoja.
Jean-Antoine Watteau - Mezzetin
Sarjakuvia ja meemejä taideteoksista
Katsokaa yhdessä kuvia klassisista taidemaalauksista.
Oppilaat menevät Google Slides-esitykseen ja etsivät kuvahaulla jonkin klassisen taideteoksen, joissa on ihmisiä tai eläimiä (lisää->kuva->hae verkosta).
Oppilaat lisäävät taideteoksen kuvan Slides-esityksen diaan ja venyttävät sen koko ruudun kokoiseksi.
Oppilaat lisäävät taideteoksen henkilöille puhekuplia tai ajatuskuplia (lisää->muoto->puhekuplat).
Oppilaat keksivät, mitä taideteoksen henkilöt tai eläimet puhuvat. Tavoitteena tehdä oivaltavat puhekuplat, jotka muuttavat taideteoksen merkitystä (lisätään tekstikenttä puhekuplien päälle).
Esitellään puhekuplataideteokset muille.
Opettajan kommentit
Työtapa oli erittäin mielekäs ja helppokäyttöinen, kun kaikki toiminnot löytyivät suoraan Slides-esityksestä. Oppilaat tekivät töitä innoissaan ja kaikki pääsivät hienosti työskentelyyn mukaan. Käytimme tähän yhden kaksoistunnin ja meemin jälkeen lisätyönä oli sarjakuvan tekeminen kolmelle eri dialle. Yhdessäkin tunnissa ehtii yhden meemin tehdä, jos Slides on oppilaille tuttu.
Oppilaiden kommentit
Oli kiva tunti. Parempi kuin normaali kuvataiteen tunti. Oli kiva, kun sai itse päättää minkä kuvan valitsee ja millaisen tekstin kirjoittaa. Sai olla luova ja käyttää huumoria. Kivaa oli, kun sai kuvataiteen tunnilla käyttää laitetta ja käyttää valmiita taideteoksia.