T5

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T5 Ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa 

S1 Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti.  Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä. 

S2 Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa. 

S3 Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen. 

Mainonnan vaikutuskeinoja oman työskentelyn avulla. 

Tavoitteena vuosiluokilla 3-6

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Kuva teoksesta Jean-Antoine Watteau - Mezzetin. Kuvassa luuttua soittava mies, jonka päälle puhekuplassa teksti: "Rankka viikko ja paljon pitkii päivä takan"

Jean-Antoine Watteau - Mezzetin 

Sarjakuvia ja meemejä taideteoksista

Opettajan kommentit

Työtapa oli erittäin mielekäs ja helppokäyttöinen, kun kaikki toiminnot löytyivät suoraan Slides-esityksestä. Oppilaat tekivät töitä innoissaan ja kaikki pääsivät hienosti työskentelyyn mukaan. Käytimme tähän yhden kaksoistunnin ja meemin jälkeen lisätyönä oli sarjakuvan tekeminen kolmelle eri dialle. Yhdessäkin tunnissa ehtii yhden meemin tehdä, jos Slides on oppilaille tuttu. 

Oppilaiden kommentit

Oli kiva tunti. Parempi kuin normaali kuvataiteen tunti. Oli kiva, kun sai itse päättää minkä kuvan valitsee ja millaisen tekstin kirjoittaa. Sai olla luova ja käyttää huumoria. Kivaa oli, kun sai kuvataiteen tunnilla käyttää laitetta ja käyttää valmiita taideteoksia.

Muita tietoja