T1 ja T8
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T1: Kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.
Espoon näkökulma:
Oman elämän kuvat: esim. sarjakuva, kuvituskuva, mainos, video. Taidetta lähiympäristöstä tai käsiteltävistä teemoista. Havainnon mukaan työskentely. Kuvanteon prosessi. (2. lk)
T8: Kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään.
Espoon näkökulma:
Visuaalisen kulttuurin tuotteet esim. katumainonta, liikennemerkit, lelut ja muut arkiset esineet tai tietokonepelit. (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
laatii ohjatusti jonkin yksinkertaisen luovan mediasisällön, kuten digitarinan tai videon.
osaa ohjatusti käyttää tarvittavia mediavälineitä, sovelluksia ja ohjelmia mediasisältöjen tuottamisessa.
käyttää ohjatusti tekstiä, kuvaa, liikkuvaa kuvaa tai ääntä omassa tuottamisessaan ja hyödyntää niitä ilmaisun ja kerronnan keinoina.
esittää koostamaansa tietoa jonkin yksinkertaisen mediasisällön kautta.
ymmärtää, että media voi muovata mielikuvia ja käsityksiä, ja osaa antaa jonkin esimerkin.
Tehdään mainos
Materiaali: lehdistä poimittuja mainoksia monipuolisesti; digitaaliset mainokset, kuvia esim. bussipysäkkien mainoksista.
Aika: vähintään kaksi oppituntia 45 min.
Koko luokka yhdessä, pari- tai ryhmätyöskentely
Ensimmäinen oppitunti
Muistellaan edellisestä vuodesta, mitä jo tiedämme mainoksista. Kerrataan mainoksen tunnusmerkit ja mainonnalla vaikuttamisen keinoja. Millaisia merkkejä oppilaat tunnistavat? Millaisia värejä on käytetty? Onko tekstiä paljon vai vähän? Millä keinoilla mainos pyrkii herättämään huomion?
Tutkitaan erilaisia mainoksia; mainoslehtiä, digitaalisia mainoksia, ympäristöstä löytyviä mainoksia...
Suunnitellaan ja toteutetaan oma mainos paperille pareittain tai pienryhmissä. Mietitään mille kohderyhmälle mainos suunnataan.
Esitellään mainokset luokalle.
Toinen oppitunti
Otetaan valokuvat edellisellä tunnilla tehdyistä mainoksista.
Viedään kuvat esim. iMovie -sovellukseen.
Lisätään mainokseen ääni ja erilaisia efektejä.
Esitellään mainokset luokalle ja pohditaan lisäsivätkö digitaaliset tehosteet mainoksen vaikuttavuutta.