T6
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T6 Ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.
S1 Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä. 3-6lk
S2 Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa. 3-6lk
Esim. päivän kuva -esittely sarjakuva, mainos, valokuva, elokuvallinen ajattelu, animaatio, kuvan viestit, kuvakerronta. Kamerankäyttö. 4lk
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
tuottaa ohjatusti jonkin luovan mediasisällön, kuten animaation tai lyhytelokuvan.
yhdistää tekstiä, kuvaa, liikkuvaa kuvaa ja ääntä omassa median tuottamisessaan.
Ankkojen kohtaaminen Lapissa
Kaksi ankkaa lähti seikkailemaan Green Screenille
Podcast iMoviella Green Screeniä käyttäen
Aika: 5-6h projekti
Ryhmätyö: 3 henkilöä (optimaalinen)
Välineet: tietokone, iPad, Green Screen-kangas tai vastaava esim. vihreä lakana, pöytä ja tuolit henkilöille
Oppiaineet: kuvataide ja suomen kieli
Aihe ja toiminta:
Tehdään ryhmissä kiinnostavasta harrastuksesta podcast-jakso. Etsitään tietoa internetistä ja kirjoitetaan tietoa omasta aiheesta Google Docs-tiedostoon.
Suunnitellaan kysymyksiä lajin harrastajalle ja kirjoitetaan ne esimerkiksi Docs:iin.
Kuvataan Green Screen- taustaa vasten podcast-jakso, jossa on vuoroin tietoiskuja harrastuksesta ja haastatteluhetkiä.
Yksi oppilaista on toimittaja, joka haastattelee, yksi oppilas haasteltava eli asiantuntija ja yksi kertoo harrastuksen taustatietoa.
Kuvataan iMoviella Green Screen-toimintoa käyttäen ja lisätään aiheeseen sopiva tekijänoikeusvapaa kuva tausta haastatteluhetken kuvaksi.
Lisätään lopuksi alkuun otsikko ja loppuun podcast-jakson tekijöiden nimet.
Ohjeet:
Ryhmä valitsee harrastuksen, josta ovat kiinnostuneita. Harrastuksen olisi hyvä olla sellainen, josta ryhmäläisistä ainakin yhdellä on omakohtaista kokemusta.
Etsitään tietoa valitusta harrastuksesta internetistä ja kirjoitetaan esimerkiksi Google Docs-tiedostoon tietoisku podcastia varten.
Kirjoitetaan kysymyksiä haastateltavalle esimerkiksi Google Docs-tiedostoon, johon laaditaan myös vastaukset valmiiksi.
Harjoitellaan sujuvaa ja eläytyvää lukemista niin, että osataan omat osuudet katsomatta koko ajan paperiin.
Seinälle ripustetaan green screen-kangas, laitetaan pöytä ja tuolit rekvisiitaksi "kuvausstudioon" ja kuvataan podcast-jakso. Kuvattavat esiintyjät istuvat pöydän äärellä lähellä vihreää tai sinistä kangasta.
Kuvataan esitys pienissä pätkissä tai yhtäjaksoisesti iPadin videotoiminnolla vihreää/sinistä kangasta vasten . Video tallentuu iPadin kuvakirjastoon.
Videoon voidaan kuvata itse taustakuva esim. omassa harrastuksessa, metsässä, veden äärellä tai luokassa. Internetistä voi myös valita kuvan, kunhan tarkistaa kuvan käyttöoikeudet sallituiksi. Tallenna kuva iPadin kuvakirjastoon.
Avaa iMovie. Valitse. Aloita uusi projekti - > Elokuva -> Luo elokuva.
Valitse oikeasta yläkulmasta + Valitse mediasta "Kuvat" -> Lisää valitsemasi taustakuva painamalla + näppäintä . Kuva siirtyy videon alkuun (a). Monista taustakuva tai lisää toinen samanlainen kuva (b). Jätä ensimmäinen kuva otsikkoa varten tyhjäksi.
Lisää oikeasta yläkulmasta + näppäimestä kuvaamasi video: Paina videon kuvaa ja valitse kolmesta pisteestä "vihreä/sininen tausta". Video siirtyy taustakuvan päälle. Lisää loppuun vielä taustakuva lopputekstejä varten.
Aktivoi ensimmäinen kuva. Lisää otsikko valiten tyyli kohdasta "T otsikot". Lisää viimeiseen taustakuvaan tekijät.
Halutessasi voit lisätä hiljaisella volyymilla taustamusiikkia tai äänitehosteita.
Valitse lopuksi "Valmis" -> Nimeä elokuva. -> Tallenna video. Se siirtyy kuvakirjastoon.
Alla kuvitettu ohjeistus podcastin tekemiseen. Kuvatekstien numerot viittaavat yllä olevan ohjeen numeroon.
6. Kuvaa video green screen-kangasta vasten.
9. (a) Lisää taustakuva (oikea yläkulma + näppäin).
9. (b) Tiputa ensimmäiseksi taustakuva otsikkoa varten
Pystyviivan oikealla puolella olevaan aktivoituun kuvaan lisätään kuvattu podcast video.
10. Lisää vihreä/sininen tausta. (katso kohta 10)
12. Lisää taustamusiikki tai äänitehosteet halutessasi. Muista muokata ääniraidat niin, että ne on oikeassa suhteessa podcastin puheeseen.
13. Klikataan podcast valmiiksi ja tallennetaan se iPadin kuvakirjastoon.
Opettajan kommentit
Luokassa koettiin onnistumisia ja oppilaat jaksoivat keskittyä monivaiheeseen projektiin. Eniten eroa ryhmien töissä oli siinä, kuinka paljon he olivat kirjoittaneet taustatietoa harrastuksistaan. Oppilaiden videoista olisi voinut koota podcast-jakson, jos olisi ollut aikaa.