T6

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

 T6 Ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.

S1 Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä. 3-6lk

S2 Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa. 3-6lk

Esim. päivän kuva -esittely sarjakuva, mainos, valokuva, elokuvallinen ajattelu, animaatio, kuvan viestit, kuvakerronta. Kamerankäyttö. 4lk

Tavoitteena vuosiluokilla 3-6

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kaksi ankkaa lapsissa

Ankkojen kohtaaminen Lapissa

Kaksi ankkaa lähti seikkailemaan Green Screenille

Podcast iMoviella  Green Screeniä käyttäen

Aika: 5-6h projekti

Ryhmätyö: 3 henkilöä (optimaalinen)

Välineet: tietokone, iPad, Green Screen-kangas tai vastaava esim. vihreä lakana, pöytä ja tuolit henkilöille

Oppiaineet:  kuvataide ja suomen kieli

Aihe ja toiminta: 

Ohjeet:

Alla kuvitettu ohjeistus podcastin tekemiseen. Kuvatekstien numerot viittaavat yllä olevan ohjeen numeroon.

Kaksi ankkaa green screen taustalla.

6.  Kuvaa video green screen-kangasta vasten.

Tässä kuvassa näytetään, miten tausta lisätään videoon iMoviessa.

9. (a) Lisää  taustakuva (oikea yläkulma + näppäin). 

Tässä kuvassa on aktivoitu lisätty taustakuva, johon seuraavassa vaiheessa lisätään kuvattu video päällä

9. (b) Tiputa ensimmäiseksi taustakuva otsikkoa varten 

 Pystyviivan oikealla puolella olevaan aktivoituun kuvaan lisätään kuvattu podcast video.

Tässä kuvassa näytetään miten video saadaan taustakuvan päälle.

10. Lisää vihreä/sininen tausta. (katso kohta 10)

Tässä kuvassa näytetään mistä voi lisätä taustamusiikkia tai äänitehosteita.

12.  Lisää taustamusiikki tai äänitehosteet halutessasi. Muista muokata ääniraidat niin, että ne on oikeassa suhteessa podcastin puheeseen.

Tässä kuvassa ohjataan tallentamaan video ja nimeämään se.

13. Klikataan podcast valmiiksi ja tallennetaan se iPadin kuvakirjastoon.

Opettajan kommentit

Luokassa koettiin onnistumisia ja oppilaat jaksoivat keskittyä monivaiheeseen projektiin. Eniten eroa ryhmien töissä oli siinä, kuinka paljon he olivat kirjoittaneet taustatietoa harrastuksistaan.  Oppilaiden videoista olisi voinut koota podcast-jakson, jos olisi ollut aikaa.

Oppilaiden kommentit

Mielenkiintoista oli se, että taustakuvaksi voidaan valita mikä tahansa itseotettu kuva, vaikka itse videokuvaus tehdään vihreää tai sinistä kangasta vasten.  

Muita tietoja