T3
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
T3: Opastaa oppilasta tutustumaan ja käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä, materiaaleja ja tarkoituksenmukaisia työtapoja sekä kehittämään innovaatioita
S1: Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi käyttäen käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja. Toteutetaan suunnitelmat itseilmaisua vahvistaen. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.
S2: Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen, kulttuuriseen ja teknologiseen kehitykseen sekä hyödynnetään paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.
S3: Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja sekä käytetään luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmistustekniikoita. Käytetään sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.
S4: Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuksiin tuotteiden suunnittelu- ja valmistusprosessissa. Analysoidaan tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä. Kokonainen käsityöprosessi dokumentoidaan hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.
S5: Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti kestäviä tuotteita tai teoksia. Käytetään käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja laitteita monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Espoon näkökulma:
Tutustutaan ohjelmoituihin järjestelmiin sekä kodin automaatioon
Kokeilujen yhteydessä tutustutaan eri materiaalien käyttö- ja työstöominaisuuksiin
Syvennetään jo opittuja työtapoja tai harjoitellaan aivan uusia, jotta oppilas osaa valita työhönsä sopivan materiaalin ja työtavan
Käytetään joustavia ja kudottuja kankaita sekä erilaisia lankoja
Opetellaan käyttämään ompelukonetta ja saumuria itsenäisesti
Opetellaan esimerkiksi valumuotin tekemistä ja valamista, erilaisia metallin liittämistekniikoita (kuten hitsaaminen ja juottaminen), kodin pieniä korjaustöitä (esim. paikkamaalaus, tasoittaminen, kiinnikkeet ja iskuporakoneen käyttö)
Puuntyöstöön käytetään mm. CNC-jyrsintää, oikohöylää, tasohöylää, vannesahaa ja peruskäsityövälineitä
Harjoitellaan ohjelmointia osana elektronisten laitteiden valmistamista
Tavoitteena vuosiluokalla 7
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
hallitsee teknologiaan liittyviä suureita ja mittayksiköitä.
auttaa toisia oppilaita digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.