Harjoitellaan viestintää eri tilanteissa

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T1: Rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa

S1: Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista.  

Espoon näkökulma:

Otetaan huomioon positiivisen kasvun ja oppimisen näkökulma, kannustava palaute ja oppilaan vahvuuksien tunnistaminen. Kuunteleminen, puheenvuoron pyytäminen, odottaminen ja käyttäminen. Harjoitellaan ryhmäviestintätaitoja luokkayhteisössä opettajan ohjauksessa 

Tavoitteena vuosiluokalla 1/ Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Turvallista viestintää

Koko luokan tunti, 

n. 15-30 min.

Harjoitellaan omien tietojen suojaamista ja yksityisyyden säilyttämistä medioissa. 

Opettaja esittää väittämiä esim.


Lisää väittämiä löydät osoitteesta www.mll.fi/tehtavat/outoja-yhteydenottoja 

Käydään väittämät yhdessä läpi.

Väittämiin voi vastata esim luokkan lattiaan piirretylle janalle asettumalla. Toisessa päässä on "olen täysin samaa mieltä" ja toisessa päässä "olen täysin eri mieltä". Jokainen oppilas asettuu siihen kohtaan janaa, jossa arvelee oikean vastauksen olevan. 

Leikin jälkeen kerrataan vielä jokainen väittämä ja keskustellaan vastauksista. Opettajan on selvästi kerrottava lopuksi oikeat vastaukset väittämiin, jotta ei jää mielikuvaa siitä, että nämä väittämät olisivat mielipidekysymyksiä. 

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja