Harjoitellaan viestintää eri tilanteissa
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T1: Rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa
S1: Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista.
Espoon näkökulma:
Otetaan huomioon positiivisen kasvun ja oppimisen näkökulma, kannustava palaute ja oppilaan vahvuuksien tunnistaminen. Kuunteleminen, puheenvuoron pyytäminen, odottaminen ja käyttäminen. Harjoitellaan ryhmäviestintätaitoja luokkayhteisössä opettajan ohjauksessa
Tavoitteena vuosiluokalla 1/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
ymmärtää, että erilaisiin tilanteisiin ja ympäristöihin, kuten kouluun ja vapaa-aikaan, kuuluu erilaisia viestinnän tapoja ja että viestinnän tavoista voidaan sopia yhteisesti.
Turvallista viestintää
Koko luokan tunti,
n. 15-30 min.
Harjoitellaan omien tietojen suojaamista ja yksityisyyden säilyttämistä medioissa.
Opettaja esittää väittämiä esim.
Kuka tahansa voi saada outoja viestejä
Tuntemattomien puheluihin pitää aina vastata
Tuntemattomalle voi sanoa, että en halua puhua kanssasi
Oma nimi ja osoite ovat henkilökohtaisia tietoja
Puhelinnumero ei ole henkilökohtainen tieto
Salasanan voi kertoa, jos joku sitä kysyy
Omaa osoitetta ei kannata kertoa tuntemattomille
Kaveri saa jakaa eteenpäin sinun kuviasi kysymättä sinulta
Kaikki aikuiset ovat netissä luotettavia
Pelatessa voi tutustua kivoihin uusiin kavereihin
Lisää väittämiä löydät osoitteesta www.mll.fi/tehtavat/outoja-yhteydenottoja
Käydään väittämät yhdessä läpi.
Väittämiin voi vastata esim luokkan lattiaan piirretylle janalle asettumalla. Toisessa päässä on "olen täysin samaa mieltä" ja toisessa päässä "olen täysin eri mieltä". Jokainen oppilas asettuu siihen kohtaan janaa, jossa arvelee oikean vastauksen olevan.
Leikin jälkeen kerrataan vielä jokainen väittämä ja keskustellaan vastauksista. Opettajan on selvästi kerrottava lopuksi oikeat vastaukset väittämiin, jotta ei jää mielikuvaa siitä, että nämä väittämät olisivat mielipidekysymyksiä.