T10
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T10: Ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
S1: Harjoitellaan mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.
S2: Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä ja avun hakemista.
Espoon näkökulma:
Kiusaamisen ehkäisy, tunnetaitojen harjoitteleminen (1.lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2 / Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvakset:
Oppilas
ymmärtää, millaisten viestien välittäminen ja sisältöjen jakaminen on sopivaa ja millaisten ei. Oppilas tiedostaa, että julkaistuista sisällöistä jää jälki ja että kertaalleen julkaistuja sisältöjä saatetaan edelleen levittää.
ymmärtää, että median parissa on pyrittävä toimimaan siten, ettei itselle eikä toisille tule pahaa mieltä. Oppilas antaa jonkin esimerkin.
Tehtävä 1.
Turvallista viestintää
Oppilaiden on hyvä ymmärtää, että digitaalisissa ympäristöissä voi kohdata epäasiallisia ja laittomia yhteydenottoja ja tietojen kalastelua. On tärkeää harjoitella yksityisyyden ja omien tietojen suojaamista.
Lähde: Polkuja medialukutaitoon https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf
Laatikaa väittämiä turvallisesta mediankäytöstä, esimerkiksi:
Oma nimi ja osoite ovat henkilökohtaisia tietoja.
Tuntemattomasta numerosta soitettuun puheluun pitää vastata.
Salasanan voi kertoa parhaalle kaverille.
Jos sinua kiristetään jollain asialla, kannattaa heti kertoa aikuiselle.
Kaikki aikuiset netissä ovat luotettavia. Lisää väittämiä löydät osoitteesta www.mll.fi/tehtavat/outoja-yhteydenottoja.
Käykää väittämät läpi yhdessä esimerkiksi maa-meri-laiva-leikin idealla. Oppilaiden tulee liikkua määrätyille alueille sen mukaan, ovatko he väittämstä samaa vai eri mieltä tai jotain siltä väliltä.
Leikin jälkeen pysähtykää keskustelemaan jokaisesta väittämästä ja sen vastauksista opettajan johdolla.
Tehtävä 2.
Kivat viestit
Kesto 45 min
Yksilö- tai parityöskentely
Tarvitaan tietokone ja älytaulu videon katsomiseen, paperia, värikyniä
Tehtävän voi tehdä vaikkapa kevätlukukaudella, kun oppilaat osaavat kirjoittaa yksinkertaisia viestejä
Katsotaan yhdessä someturvan tietoiskuvideo: "Netti ja kaverit." Keskustellaan yhdessä videon kysymyksistä.
Pohditaan yhdessä millainen on kiva viesti. Kootaan kivoja viestejä kaikkien nähtäväksi.
Keskustellaan millaisia emojeita oppilaat ovat nähneet tai käyttäneet. Piirretään tai näytetään emojeita kaikille nähtäväksi.
Mietitään, mitä ne kertovat. Pohditaan, miten emojeita kannattaa käyttää.
Jaetaan oppilaat pareiksi.
Jokainen oppilas piirtää väripaperille puhelimen. Pienemmälle valkoiselle paperille kirjoitetaan kiva lyhyt viesti parille ja piirretään sopiva emoji. Valkoinen paperi liimataan väripaperille puhelimen näytöksi.
Vaihdetaan viestit parin kanssa. Luetaan viestit. Käydään läpi, millainen tunne kivasta viestistä tuli.
Lopuksi viestit kootaan kaikkien luettavaksi esimerkiksi käytävälle tai luokan seinälle.
Vinkki: Tekstin voi kirjoittaa tietokoneella ja käyttää oikeita emojeita.
Lisätietoja: https://www.someturva.fi/
Opettajan kommentti
Aihe on hyvin ajankohtainen alkuopetuksen oppilaille. Osalla oppilaista oli paljon kokemusta someviestinnästä, kun taas osalle aihe oli täysin uusi. Oppilaat innostuivat erityisesti emojien piirtämisestä.